نویسنده سرشناس عرب:

هزینه تجاوز سعودی به یمن از 50 میلیارد دلار گذشت

هزینه تجاوز سعودی به یمن از 50 میلیارد دلار گذشت
شنبه 20 تير 1394 - 18:51

العالم - روزنامه نگار و نویسنده سرشناس عرب، هزینه مادی، انسانی و امنیتی تجاوزگری سعودی و ائتلاف عربی - آمریکایی علیه یمن را بسیار سنگین و بالغ بر 50 میلیارد دلار دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبد الباري عطوان" در سرمقاله پایگاه  اینترنتی رای الیوم با اشاره به هزینه سنگین جنگ سعودی ها علیه یمن، نوشت: هر کس جز این بگوید، در حقیقت خود را فریب می دهد زیرا کسری بودجه عربستان اینک به رقم 39 میلیارد دلار، یعنی به بیش از 20 درصد کل درآمد ملی این کشور رسیده است.

وی افزود: به همین علت نشریه اقتصادی بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشته است که عربستان در پایان سال جاری برای جبران کسری بودجه خود مجبور به فروش اوراق قرضه خواهد شد.

عطوان با بیان این که هیچ کس از هزینه حملات سعودی به یمن سخن نمی گوید یا به عبارت دقیق تر نزدیک شدن به این موضوع ممنوع است، نوشت: درست است که بودجه نظامی عربستان به 57 میلیارد دلار می رسد و از این نظر رتبه چهارم دنیا را دارد اما روند صعودی هزینه جنگ علیه یمن، در چند ماه این بودجه را خواهد بلعید، بویژه این که این هزینه تا اواسط ماه آوریل گذشته به حدود 30 میلیارد دلار رسید و اینک دو برابر شده است.

این نویسنده عرب در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای این که آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل در یمن برقرار شود، گفت: این جنگ به نفع طرفین نیست و نه تنها مردم فقیر یمن بلکه دیگران نیز از آن رنج خواهند برد.
عطوان می نویسد: این حق یمنی ها است که در آرامش و ثبات باشند و از شرایط دشوار و طاقت فرسای ناشی از تجاوزگری و جنگ خارج شوند، زیرا به گفته فرستاده سازمان ملل متحد در یمن، 20 میلیون یمنی اینک در آستانه گرسنگی قرار دارند.

وی در پایان افزود: درست است که این آتش بس 5 روزه است اما باید قابل تمدید برای چند هفته، چند ماه و چه بسا چند سال باشد به گونه ای که بتوان از آن به عنوان زمینه ساز گفت وگوها جدی و بدون قید و شرط برای رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران کنونی استفاده کرد.

بنا بر درخواست سازمان ملل و شورای امنیت قرار بود از امروز تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی به یمن متوقف شود ولی عربستان این موضوع را رد و بر ادامه تجاوز یه یمن که از ششم فروردین آغاز شده، تاکید کرد.

درنخستین ساعات زمان آتش بس اعلام شده توسط سازمان ملل ، بامداد روز شنبه هواپیماهای عربستانی به مناطق مختلف درشهرهای یمن حمله کرده و عملا بر پایبند نبودن به آتش بس تاکید کردند.

پربیننده ترین خبرها