سفر هیات حماس به عربستان و نگرانی فتح

سفر هیات حماس به عربستان و نگرانی فتح
پنج‌شنبه 1 مرداد 1394 - 13:52

العالم - اهداف عربستان از دعوت سران حماس به ریاض برای مقام های تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح در پرده ابهام است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، روزنامه اینترنتی عرب زبان رای الیوم با انتشار مقاله ای در باره سفر اخیر خالد مشعل به عربستان نوشت : در پی سفر هیاتی از حماس به عربستان، سران تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح نمی دانند که عربستان از حماس چه می خواهد و هدفش از دعوت خالد مشعل و دیدار ملک سلمان با او چیست و نگران هستند که این کشور بخواهد به جای مصر نقش میانجی را برای فرایند سازش جدید ایفا کند.

مخفی ماندن مفاد مذاکرات حماس و ریاض، اظهارات متعدد مسوولان حماس و استقبال از دخالت عربستان در پرونده سازش باعث شده که جنبش چشم انتظار دعوت عربستان از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بماند.

جنبش فتح همان طور که یکی از مسوولان بلندپایه اش در جلسه عید فطر خاطرنشان کرد هرگونه دخالت غیر مصری در پرونده سازش را آشکارا رد می کند و مصر را تنها کشوری می داند که اشراف کامل به ابعاد قضیه فلسطین دارد اما ظاهرا بعد از توافق هسته ای عربستان تلاش می کند تا حماس را از محور سوریه و ایران دور کند.

گزارش ها و اخبار حاکی از آن است که محمود عباس نیز به زودی عازم عربستان خواهد شد و برای بررسی پرونده آشتی و سازش سیاسی با ملک سلمان دیدار خواهد کرد اما علی رغم اینها فتح تمایل ندارد به پیش بینی آینده بپردازد و منتظر است تا دلیل واقعی دیدار حماس مشخص شود که فقط زیارت عمره و یا یک سفر سیاسی بوده است.

کسانی که معتقدند سفر مشعل و همراهانش برای مقاصد سیاسی نبوده به بیانیه رسمی حماس بعد از دیدار با ملک سلمان استناد می کنند که در آن به هیچ موضوع سیاسی و داخلی که میان هیات حماس و مسوولان سعودی رد و بدل شده اشاره نکرده است و موضع رسمی سعودی ها نیز هیچ اشاره ای به این دیدار نداشت.

صاحب نظران از جمله مسوولان بلندپایه فتح و اعضای کمیته مرکزی آن معتقدند که عربستان همواره نقش پشتیبان برای قضیه فلسطین داشته مخصوصا که از جمله کشورهایی است که کمک های خود را از تشکیلات خودگردان از زمان تاسیس آن قطع نکرده است.

به هرحال جنبش حماس این موضوع را که دیدارش با مقام های عربستان شامل موافقت با پشتیبانی از عربستان در جنگ علیه حوثی ها و توقف روابط با ایران باشد را رد کرده است.

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس که از جمله اعضای هیات این جنبش در سفر به عربستان بود گفت اخبار منتشر شده در باره این دیدار شایعاتی است که طبیعت تغییرات منطقه ای را نادیده گرفته و هدف از آن تشویه اذهان است.

پربیننده ترین خبرها