اس"400"روسیه در سوریه؛ کابوسی برای اسرائیل

اس
جمعه 6 آذر 1394 - 12:22

محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از استقرار سامانه دفاع موشکی "اس 400" روسیه در خاک سوریه گفتند: این امر قواعد بازی را تغییر داد و خطری بزرگ برای منافع اسرائیل به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه رای الیوم امروز جمعه در گزارشی به بررسی تحلیل محافل رسانه ای و امنیتی رژیم صهیونیستی از تحولات تازه در سوریه پرداخت و نوشت: الکس فیشمن، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه  یدیعوت احارونوت، از جمله عناصر نزدیک به دستگاه حاکم در اسرائیل به حساب می آید و تحلیل هایی که در این روزنامه پرتیراژ منتشر می کند؛ عملا اظهارات و سخنان افسران عالی رتبه امنیتی اسرائیل است. به بیان دیگر؛ وقتی که فیشمن می گوید استقرار سامانه موشکهای پیشرفته اس 400 روسیه در سوریه، قواعد بازی را به هم می زند؛ در واقع نظرات افسران عالی رتبه ارتش اسرائیل در پشت درهای بسته را بازگو کرده است.

فیشمن معتقد است که توافقهای موجود بین اسرائیل و روسیه درباره عملیات هوایی در سوریه، در اولین "رویارویی" بین تل آویو و مسکو به باد خواهد رفت. او افزودد که پوتین پس از حمله ترکیه به یک فروند هواپیمای روسی و سقوط آن، هیچ گونه تعرضی به نیروهای خود در سوریه را تحمل نخواهد کرد، لذا سیاستگذاران در تل آویو باید این مطلب را کاملا جدی بگیرند.

این تحلیلگر به نقل از منابع امنیتی اسرائیل - که آنها را بلندپایه توصیف کرد- نوشت: استقرار سامانه موشکی اس 400 روسیه، آزادی عمل جنگنده های اسرائیلی را محدود می کند کما اینکه باقی ماندن این سامانه در خاک سوریه، خطر بزرگی برای منافع "اسرائیل" ایجاد خواهد کرد.

این منابع امنیتی اسرائیلی افزودند که تحولات میدانی اخیر در سوریه، باعث نگرانی تل آویو شده است. تنش بین روسها و ترکها و پیروزیهای میدانی ارتش سوریه و متحدانش، پیچیده تر شدن اوضاع و ابتکار عمل دشمنان اسرائیل در صحنه را به دنبال خواهد داشت.

از این گذشته، اقدام مسکو در اعلام استقرار سامانه موشکی اس 400 به نحوی که کل فضای سوریه را پوشش دهد، نگرانی تل آویو را به دنبال داشته است زیرا اسرائیل معتقد است که با این حرکت روسها، باید منتظر تغییرات میدانی گسترده تر بود؛ تغییراتی که تبعات منفی بر منافع و نقشه های اسرائیل در صحنه سوریه خواهد داشت و اسرائیل را بیش از پیش در خود فرو خواهد برد.

فیشمن تصریح کرد: اسرائیل، تصمیم أخیر روسیه برای استقرار سامانه اس 400 به منظور دفاع از حریم هوایی سوریه را عامل محدود شدن فعالیت نیروی هوایی خود علیه دشمنان منطقه ای اش مثل حزب الله می داند.

این تحلیلگر افزود: با ارسال این سامانه به سوریه، وضعیت برای نیروی هوایی اسرائیل دشوارتر می شود و دیگر نمی تواند مانع از ارسال سلاح برای حزب الله در لبنان و مقابله با تحرکات امنیتی علیه خود در منطقه جولان شود.

به نوشته رای الیوم، یک منبع سیاسی رژیم اسرائیل هم در گفتگو با سایت صهیونیستی (WALLA) گفت که هیچ کس تصور نمی کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه این گونه بتواند در مقابل این بحران و فشارها بایستد و مقاومت کند.

او افزود: بر خلاف تصور، بشار اسد در گفتگوهای جاری بر سر سوریه، هرگز به شهرهای ساحلی بسنده نخواهد کرد. او هرگز از دمشق و مناطق اطراف آن چشم پوشی نمی کند بلکه تلاش می کند تمام خاک سوریه را بازپس بگیرد.

این سایت به نقل از منابع غربی نوشت: عملکرد اسد، مخصوصا آنجا که توانست وحدت ارتش سوریه و اتحادش با ایران و حزب الله را حفظ کند، حیرت دستگاههای اطلاعاتی غرب را برانگیخت. وی همچنین توانست در اطراف دمشق و شهرهای ساحلی سوریه، کمربند امنیتی ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها