نظامیان اسیر لبنانی پس از آزادی کجا رفتند؟+فیلم

سه شنبه 10 آذر 1394 - 21:47

العالم - مقام های لبنانی اعلام کردند که نظامیان اسیر این کشور پس از عملیات مبادله و آزادی از دست تروریست های النصره به یک مرکز امنیتی در شهر اللبوه استان بقاع منتقل شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گروه تروریستی جبهه النصره امروز (سه شنبه دهم آذر)، 16 تن از نیروهای ارتش و ماموران پلیس لبنان را که در اختیار داشت آزاد کرد و در مقابل، 13 تن از اعضا و هواداران این گروه از زندان‌های لبنان آزاد شدند.

دستگاه امنیت عمومی لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که نظامیان اسیر در شهرعرسال مبادله و به یکی از مراکز امنیتی شهر اللبوه استان بقاع منتقل شدند.

نظامیان آزاد شده لبنانی در محلی در مرز لبنان و سوریه، سوار خودروی متعلق به صلیب سرخ شدند که در محل مبادله حضور داشت.

شانزده نظامی لبنانی یک سال و نیم در دست گروه تروریستی جبهه النصره اسیر بودند و به زودی به ساختمان هیأت دولت در بیروت برای استقبال رسمی ازآنها منتقل خواهند شد.

منابع امنیتی لبنانی همچنین اعلام کردند که تبادل اسرا میان لبنان و گروه تروریستی جبهه النصره به آزادی سجی الدلیمی همسر سابق ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، منجر شد.

پنج نفر از زندانیان آزاد شده جبهه النصره زن هستند و سجی الدلیمی، یکی از آنان است. او گفته است قصد دارد به ترکیه عزیمت کند. پیشتر به نقل از الدلیمی گزارش شد که ازدواج او و البغدادی سال‌ها پیش به طلاق انجامیده است.

الدلیمی  بهمن ماه سال گذشته در حالی که باردار بود، در لبنان دستگیر شد. وی که هم‌اکنون همسر یکی از اتباع فلسطین است، از زمان دستگیری تاکنون در یک زندان فوق امنیتی در خارج از بیروت نگهداری می‌شد. این زن مدت 3 ماه به همسری البغدادی درآمده بوده ولی در سال 2013 و هنگامی که در شهر طرابلس لبنان ساکن بود، به النصره پیوست.

منابع امنیتی لبنان گفتند که علاوه بر سجی الدلیمی، درمیان زنان آزاد شده گروه تروریستی جبهه النصره، جمانع حمید لبنانی از اهالی عرسال قرار دارد که در فوریه 2014 هنگام رانندگی یک خودروی بمب گذاری شده بازداشت شد.

گروه تروریستی جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه همچنین پیکر یکی از نیروهای لبنانی را که چند ماه قبل به قتل رسانده بود نیز تحویل مقام های این کشور داد.

به دنبال تبادل اسرا در منطقه البقاع در شرق لبنان، هم زمان کامیون های حاوی کمک های بشردوستانه به سوی جرود عرسال که محل استحکامات جبهه  النصره در منطقه مجاور با مرزهای سوریه است حرکت کردند.

خبرگزاری ملی لبنان به نقل از اداره امنیت عمومی این کشور اعلام کرد که در چارچوب پیگیری سرنوشت نظامیان لبنانی ربوده شده به دست جبهه النصره و در نتیجه مذاکره با این گروه تروریستی، جسد سرباز شهید محمد حمیه توسط نیروهای اداره امنیت عمومی و صلیب سرخ لبنان تحویل گرفته شد.

توافق اداره امنیت عمومی لبنان با نماینده جبهه النصره شامل چند ماده است که مهمترین آنها آزادی نظامیان ربوده شده از سوی جبهه النصره در مقابل آزادی تعدادی از عناصر زن و مرد این گروه تروریستی است که در لبنان زندانی بودند.

بر اساس این توافق مجروحان می توانند برای درمان از سوریه به عرسال بروند و مجروحان زبدانی از منطقه تحت محاصره حومه دمشق منتقل می شوند. البته این توافق شامل 16 سرباز ربوده شده لبنانی به دست گروه تروریستی جبهه النصره است و شامل 9 تن دیگر که نزد داعش اسیرند، نمی شود.

عباس ابراهیم مدیرکل دستگاه امنیت عمومی لبنان همچنین اعلام کرد: ما آماده مذاکره با داعش برای آزاد کردن نظامیان اسیر در دست این گروه تروریستی هستیم.

داعش 6 نظامی لبنانی را به اسارت گرفته است.

در آگوست 2014 جبهه النصره و داعش 29 عضو ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی آن را در درگیری های شدید در عرسال در نزدیکی مرز سوریه ربودند و 4 تن از آنها را به قتل رساندند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها