نتایج نشست مخالفان سوری حامی عربستان درریاض

نتایج نشست مخالفان سوری حامی عربستان درریاض
پنج‌شنبه 19 آذر 1394 - 20:34

العالم - نشست گروههای مخالف سوریه با حمایت عربستان سعودی درشرایطی در ریاض به کار خود پایان داد که یک گروه عمده از آن خارج شد و برخی کشورها نیز برگزاری آن را خلاف توافقات نشست قبلی وین ذکر کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم برخی منابع خبری امروز(پنجشنبه) از ریاض گزارش کردند که گروه های سیاسی و تروریستی که در اجلاس ریاض مشارکت کرده بودند ، درباره مذاکره با نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به توافق رسیدند.

فرانس پرس، به نقل از" سهیر الاتاسی" عضو ائتلاف ملی سوریه که شامل مخالفان سوری خارج نشین است، اعلام کرد: اجلاس ریاض با توافق درباره سندی سیاسی ، دیدگاه های یکسان درباره حل بحران سوریه و تشکیل قریب الوقوع هیأتی مذاکره کننده " به پایان رسید.

" منیر بیطار" عضو تشکّل ملی هماهنگی گروه های خواهان تغییرات دمکراتیک که یکی از تشکّل های مخالف داخل سوریه است و در اجلاس ریاض مشارکت کرده بود ، از حصول توافقاتی در این اجلاس خبر داد.

سمیر نشار یکی دیگر از مخالفان سوری نیز گفت: موضوع توافق های حاصله در اجلاس ریاض " پایبندی به بیانیه ژنو 1 و لزوم عدم نقش آفرینی بشار اسد در آینده سوریه " است.

گروه های سیاسی و تروریستی در پایان اجلاس دو روزۀ ریاض اعلام کردند که با تشکیل دولت انتقالی در سوریه بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند.

احرارالشام امروزاعلام کرد که از اجلاس ریاض خارج شده است.

این اولین اجلاس درعربستان است که گروه های سیاسی و تروریستی فعال در سوریه را گِرد یک میز جمع می کند و این درحالیست که کشورهای بزرگ ماه نوامبر گذشته اجلاسی را در وین برای بررسی بحران سوریه برگزار و درباره تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات با مشارکت سوری های داخل و خارج کشور خود موافقت کردند.

اجلاس وین که کشورهائی مانند آمریکا، عربستان ، روسیه و ایران در آن مشارکت کردند، با توافق درباره تلاش برای برگزاری مذاکرات بین دولت و مخالفان سوریه در روز اول ژانویه 2016 نیز به پایان رسید. 

ایران اجلاس ریاض را تایید نمی کند

درهمین حال معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران اورز پنجشنبه با بیان اینکه نشست ریاض مورد تأیید ما نیست، تصریح کرد: هرگز اجازه داده نخواهد شد که تروریست‌ها بخواهند خود را معارضه معتدل معرفی کنند و آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با ذکر این نکته که نشست معارضه سوریه در ریاض مغایر بیانیه نشست دوم وین است، خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که برخی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش در این نشست حضور یافتند.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه فقط و فقط مردم سوریه در مورد آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت، عنوان کرد: نشست ریاض مورد تایید ما نیست و سازمان ملل مسئول شناسایی معارضه و گروه‌های تروریستی در مشورت با کشورهاست.

پربیننده ترین خبرها