جشن بی‌سابقه یهودیان در کاخ حاکم بحرین + فیلم

جمعه 20 آذر 1394 - 14:17

شاه بحرین، مراسم ویژه یهودیان را که جمعیت آنان در بحرین تنها 50 نفر است، در کاخ خود برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این مراسم که برای اولین بار از سال 1948 (زمان پیدایش رژیم جعلی اسرائیل) برگزار می شود، برخی از مسئولان و اعضای خاندان حکومتی بحرین و نمایندگانی از یهودیان و طوایف دیگر حضور داشتند.

همچنین در شهر منامه پایتخت بحرین نیز برای اولین بار، یهودیان مقیم این کشور دیروز (پنج شنبه) " عید الحانوكاه " (عید الانوار) را جشن گرفتند و مراسم خود را با حضور نمایندگانی از یهودیان در داخل بحرین و خارج از آن برگزار کردند.

اقلیت یهودیان دربحرین از مشارکت دولت این کشور در این مراسم تمجید کردند و آن را تحولی در روابط یهودیان با دولت بحرین برشمردند.

پس از پایان این مراسم، کاخ پادشاهی بحرین نیز مراسمی مهم به همراه ضیافت شام با حضور حمد بن عيسى آل خليفه شاه بحرین و وزرا و نمایندگانی از اقلیت یهودیان در بحرین و خارج از این کشور برگزار کرد.

"هدی عزرا ابراهیم" عضو برجسته اقلیت یهودیان و سفیر سابق بحرین درآمریکا گفت: یهودیان بسیار خوشحال هستند زیرا از سال 1948، تا کنون حتی یک شمع هم به مناسبت عید حانوکاه در کنیسه یهودیان در بحرین روشن نشده بود".

"حاخام موشه لوين" نماینده برجسته یهودیان و مدیر مرکز خاخام های اروپا که بنا به دعوت شاه بحرین به این کشور سفر کرده نیز در این مراسم که از سوی شاه بحرین برگزار شد، در کاخ پادشاهی با استقبال گرم روبرو شد و در طول مراسم در کنار شاه بحرین نشست و در سخنان خود خواهان صلح میان ملت ها و مبارزه با تروریسم شد.

خاخام لوین طی سخنانی در قدردانی از شاه بحرین گفت: «بحرین با رهبری شما، روزنه ای از نور در دریایی از تاریکی است که افراط گرایان آن را منتشر می کنند».

حمد بن عيسى آل خليفه، شاه بحرین از زمان جلوس بر مسند قدرت، رفتارهای حسنه و روابط نزدیک با یهودیان د راین کشور داشته و برای تقویت حضور یهودیان در این کشور تلاش کرده است.

شاه بحرین در این مراسم هم تمایل خود را برای بازگشت یهودیان به این کشور اعلام کرد و از احترام به یهودیان در کشورش خبر داد. وی درگذشته، "هدى عزرا ابراهيم" را به عنوان سفیر بحرین در آمریکا منصوب کرده بود.

در حال حاضر، حدود 50 یهودی در بحرین زندگی می کنند و در منامه، خیابان ها و مراکز تجاری متعلق به یهودیان وجود دارد.

بزرگداشت مراسم یهودیان و تجلیل از آنان در بحرین در حالی صورت می گیرد که رژیم آل خلیفه، اکثریت شیعیان را که حدود 70 درصد از جمعیت بحرین را تشکیل می دهند، به دلیل مطالبۀ حقوق قانونی و مدنی خود، تحت پیگرد، بازداشت و انواع شکنجه و سرکوب قرار داده و ده ها تن از فعالان مدنی و حقوقی در شرایط رقت بار، در زندان های این کشور به سر می برند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها