"آسیای میانه بزرگ" و نگرانی مسکو

يکشنبه 29 آذر 1394 - 20:12

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از نگرانی مسکو درباره ظهور اصطلاح جدید "آسیای میانه بزرگ" در ادبیات سیاسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیمتری پسکوف گفت: هدف از مطرح کردن اصطلاح جدید «آسیای میانه بزرگ» ارائه تعریفی جدید از آسیای میانه است.
پسکوف افزود: اصطلاح جدید آسیای میانه بزرگ یادآور اصطلاح «خاورمیانه بزرگ» است؛ اصطلاحی که کشورهایِ مشمولِ آن به صحنه انقلاب های رنگین تبدیل و گرفتار پیامدهای این انقلاب ها شده اند.
به گفته پسکوف، اواخر سده گذشته که حرف و حدیث ها درباره اصطلاح خاورمیانه بزرگ آغاز شد، کارشناسان شروع به استفاده از این اصطلاح کردند و سپس سران کشورها این اصطلاح را به کار بردند؛ اصطلاحی که ابتدا جنبه نظری داشت و به نظر نمی رسید که قابل اجراء باشد.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: اگر کمی به عقب برگردیم، به این باور می رسیم که انقلاب های رنگین که نباید از چارچوب آشوب هدایت شده خارج می شد، در راستای اصطلاح خاورمیانه بزرگ فرصت ظهور و بروز پیدا کردند و آغاز شدند.
پسکوف گفت: در برهه کنونی نیز تعداد زیادی از کشورها براساس اصطلاح آسیای میانه بزرگ رتبه بندی و تعریف می شوند و ما به تازگی این اصطلاح را از زبان مقامات رسمی می شنویم و معتقدیم که این اصطلاح نیز به زودی به گفتار کارشناسان سیاسی راه خواهد یافت.
پسکوف درباره اوضاع سوریه و اکراین نیز گفت: سناریوی برهم زدن امنیت و آرامش سوریه نیز همچون سناریوی انقلاب رنگین اکراین است.
به گفته وی، راهبرد انقلاب های رنگین همواره در حال کپی برداری است، زیرا در مناطق بسیاری از جهان مکرراً اجراء می شود .
پسکوف تاکید کرد: اکثر وقایعی که ما از 2 سال پیش در اکراین دیدیم، با آن چه هم اکنون در خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق می افتد، شباهت بسیاری دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها