به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید العدیسی" در روزنامه سعودی "الاقتصادیه" نوشت: صرفنظر از سه قوۀ مجریه، مقننه و قضائیه و همچنین رسانه ها و مطبوعات که برخی آن را قوۀ چهارم می خوانند، مردم عربستان، قوۀ پنجمی تشکیل داده اند که از آن برای پرده برداشتن از نکات منفی جامعه خود استفاده می کنند و آن قوۀ اینترنت است، قوه ای که بر اساس پژوهش های جدید، 20 میلیون کاربر دارد.
موسسۀ پژوهش و بازاریابی بین المللی "نحن و المجتمع" که مرکز آن در سنگاپور است، در ماه ژانویه با انتشار آماری مربوط به سال 2015 اعلام کرد که از جمعیتِ 31 میلیون و 85 هزار نفری عربستان سعودی، 20 میلیون تن، کاربر اینترنت هستند و از این تعداد، 11 میلیون نفر، در پایگاه های ارتباط اجتماعی صفحه دارند و این نشان از رشد 20 درصدی این آمار در مقایسه با سال 2014 دارد و ثابت می کند که دستکم 20 میلیون نفر از کاربران عربستانی، از تلفن های همراه خود برای فعالیت در پایگاه های ارتباط اجتماعی استفاده می کنند.
"خالد الحلوه" دانشیار رشتۀ رسانه در دانشکدۀ ادبیاتِ دانشگاه ملک سعود در گفت وگو با روزنامه الاقتصادیه تاکید کرد: رسانه های نوین، نقشی مهم در تشکیل افکار عمومی ایفا می کنند. رسانه های سنتی که از تیراژ محدودی برخوردار بودند، تنها به اطلاعات خاصی می پرداختند اما رسانه های نوین اعم از وسایل ارتباط اجتماعی، بدون هرگونه سانسور، انواع موضوعات را انتشار می دهند و مطالبِ آن ها به سرعت به مخاطبان می رسد و این مساله به افزایش هوشیاری مردم و اطلاعِ آنان از مسائل اجتماعی و سیاسی منجر شده است.
205-8