عبد الله المحيسنی؛

از سرسپردگی آل سعود تا سرکردگی تروریسم

از سرسپردگی آل سعود تا سرکردگی تروریسم
شنبه 21 فروردين 1395 - 13:50

"عبدالله المحسینی" که به عنوان یکی از سرسپردگان آل سعود به شمار می‌آید، تا پیش از آغاز بحران سوریه در هیچ فعالیت مسلحانه ای شرکت نداشت، اما از دو سال پیش به محض ورود به خاک سوریه در میان گروههای تروریستی موجود در سوریه به شهرت و جایگاه مهمی دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "السفیر"، این مبلغ سعودی با اینکه با هیچ گروه تروریستی بیعت نکرد و ترجیح داد مستقل عمل کند، دیری نپایید که از در خصومت با گروه تروریستی داعش درآمده، و روابط محکمی را با "جبهه النصره" و "احرار الشام" و دیگر گروههای وابسته به القاعده در سوریه برقرار کرد.
نکته جالب توجه این است که المحیسنی به رغم ادعای مستقل بودن، همچنان به ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان، وفادار بود تا اینکه بعدها به وی نیز پشت کرد.
این شیخ سعودی جوان در اوایل اکتبر 2013 یعنی چند ماه پس از بروز اختلاف بین دو گروه تروریستی "جبهه النصره" و "داعش" وارد سوریه شد، و مورد استقبال هواداران هر دو گروه قرار گرفت.
المحیسنی، در منطقه القصیم در شهر "تروریست خیز" بریده به دنیا آمد. پدرش شیخ محمد بن سلیمان المحیسنی از قاریان مشهور عربستان بود. وی از دانشگاه ام القری در رشته شریعت اسلامی، لیسانس گرفت. سپس به منظور تکمیل تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در رشته "فقه تطبیقی" وارد دانشگاه اسلامی "الامام محمد بن سعود" (مرکز عالی قضات) در ریاض شد.
المحیسنی در یک خانواده ثروتمند و وابسته به خاندان آل سعود بزرگ شد. پدرش هنوز زنده است و همچنان به هر پادشاهی که در عربستان روی کار می آید اعلام وفاداری می کند. البته هیچ شواهدی دال بر اینکه این پدر از اقدام فرزندش در پیوستن به تروریستها اعلام نارضایتی کرده یا کار وی را محکوم کرده باشد در دست نیست. سرویسهای امنیتی آل سعود نیز هیچگاه مزاحتمی برای وی ایجاد نکرده اند.
المحسینی حتی پس از ورود به سوریه و پیوستن به گروههای تروریستی هیچ نوع انتقادی از آل سعود نکرده و حتی برعکس بارها وفاداری خود به ملک عبدالله بن عبدالعزیز اعلام کرده است.
بدون تردید اسم المحیسنی برای سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی عربستان چندان ناشناخته نیست. مخصوصا که وی قبل از مهاجرت به سوریه، با جمع آوری کمکهای مالی، حمایت گسترده ای از گروههای تروریستی می کرد و مسجدی که وی امامت آن را در مکه مکرمه بر عهده داشت، به عنوان یکی از مهمترین صندوقهای حمایت مالی از تروریستها معروف بود. وی حتی پس از ورود به سوریه البته این بار از طریق چند حساب بانکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به حمایتهای مالی خود از این گروهها ادامه می داد.
بارها آمار و ارقام مربوط به این حسابها در صفحه های شخصی وی در سایتهای اجتماعی منتشر شده است.
المحیسنی پس از ورود به سوریه، با آغاز میانجی گری بین گروههای تروریستی داعش و احرار الشام برای اولین بار در این کشور مشهور شد.
گفتنی است این دو گروه تروریستی در دسامبر 2013 یعنی دو ماه بعد از ورود المحسینی به سوریه، در شهر مسکنه در حومه حلب دچار اختلاف شدند و همان اختلاف، سرآغاز درگیری بین آنها شد. یک شیخ کویتی به نام فهد العجمی، در این میانجی گری المحیسنی را همراهی می کرد.
المحسینی برای حل اختلاف و جلوگیری از رخداد درگیری بین این دو گروه در اوایل 2014 با طرحی موسوم به "طرح امت" وارد عمل شد. اما این طرح با مخالفت تعدادی از گروههای دگیر از جمله "داعش" شکست خورد.
المحيسنی پس از متشنج شدن روابطش با "داعش" رفته رفته خود را به گروههای دیگر وابسته به القاعده از جمله "جبهه النصره" و "احرار الشام" و "جند الاقصی" و غیره نزدیک کرد. در این بین سرکرده جبهه النصره در اقدامی جالب توجه در یکی از مهمترین بازدیدهایش زمانی که می خواست حضور خود را به عنوان یک "امارت" در ادلب اعلام کند، المحیسنی را با خود همراه کرد این امر حکایت از نفوذ قوی المحیسنی در داخل جبهه النصره دارد.
این شیخ سعودی، در اواخر 2013 مرکزی موسوم به "مرکز دعاة الجهاد" را تأسیس کرد. این مرکز در ابتدا فعالیتهای خود را در توزیع بولتنهای تبلیغاتی منحصر کرده بود اما پس از اشغال ادلب توسط تروریستها رویکرد خود را تغییر داد. یک شیخ سعودی دیگر به نام شیخ مصلح العلیانی، قائم مقام المحیسنی در این مرکز است.
در مارس گذشته المحیسنی با پذیرش سمت "قاضی کل جیش الفتح"، استقلال خود را به کلی کنار گذاشت.
وی در جریان جنگ برای اشغال ادلب زمانی که به بازدید از یکی از مراکز تروریستهای ترکستانی به منطقه رفته بود مجروح شد. یکی از معاونانش به نام ابو الحارث الحمصی نیز گفت یک بار گروه داعش سعی کرد او را ترور کند.
کاملا روشن است که پس از بروز اختلاف بین گروههای "جیش الفتح" مخصوصا بین "جند الاقصی" و "احرار الشام" حنای این شیخ برای میانجی گری رنگ باخت و وی دیگر قادر به حل مشکل نبود. هر چند که او وقت و بیوقت اعلام می کرد که راه حل نزدیک است و حتی یکبار در صفحه تویتر خود اعلام کرد "جیش الفتح دوباره به وحدت رسیده است"، اما تکذیب "جند الاقصی" به مثابه سیلی سنگینی بر صورت او بود. با این اوصاف هیچ بعید نیست که المحیسنی مجبور شود آخرین بخش از استقلال خود را برای دور هم جمع کردن گروههای تروریستی طبق معادلات جدید حاکم بر فضای تروریسم، خرج کند.
208-8

پربیننده ترین خبرها