گسترش اعتصابات کارگری در عربستان

سه شنبه 14 ارديبهشت 1395 - 10:52

روزنامه القدس العربی در گزارشی از تداوم اعتصابات گسترده کارگری و اعتراضات شدید در شهرهای مختلف عربستان درسایه بحران مالی این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره اوضاع ناگوار اقتصادی و مالی عربستان و ورشکستگی شرکت های بزرگ این کشور در سایه کاهش قیمت های نفت و درگیر بودن ریاض در جنگ های منطقه ای نوشت: شرکت های بزرگ و متوسط پیمانکاری ساختمانی عربستان نظیر شرکت "بن لادن" مجبور شده است که دهها هزار نفر از کارگران و کارمندان خود را اخراج و فعالیت در تعداد زیادی از پروژه های خود در عربستان از جمله پروژه های سومین توسعه حرمین شریفین و پروژه توسعه و به روز کردن فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در شهر جده را متوقف کند.

به علت اینکه وزارت دارایی عربستان بدهی های مالی خود به شرکت های پیمانکاری در این کشور را که صدها میلیون ریال سعودی تخمین زده می شود، پرداخت نکرده است، بخش اعظم این شرکت ها از جمله شرکت بن لادن و نیز شرکت "سعودی اوجیه" که مالک آن سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان است، پرداخت حقوق به کارگران و کارمندان خود را متوقف کرده اند. این امر باعث شده است که عربستان شاهد اعتراضات و اعتصابات کارگران در محل اجرای پروژه های مختلف پیمانکاری در شهرهای مختلف این کشور باشد.

* اخراج ده ها هزار کارگر

به نوشته روزنامه الوطن سعودی، یک منبع مسئول در شرکت بن لادن فاش کرد که تعداد 77 هزار ویزای ویژه خروج کارگران خارجی اخراجی از شرکت صادر شده است و به احتمال زیاد شرکت بن لادن در ادامه 12 هزار کارمند سعودی خود را نیز اخراج کند.

شمار کل کارگران و کارمندان شرکت بن لادن 200 هزار نفر برآورد می شود.

اما در این میان،50 هزار کارگر خارجی شرکت بن لادن به دلیل پرداخت نشدن حقوق معوقه خود به طور مکرر دست به اعتراض می زنند.

این کارگران از ترک عربستان پیش از دریافت حقوق عقب افتاده خود از چهار ماه پیش تاکنون خودداری کرده اند؛ با آنکه شرکت به آنها اجازه خروج نهایی از عربستان را داده است.

الوطن نوشت: کارگران هر روز تجمع می کنند اما شرکت آنها را بین خروج نهایی و فوری از عربستان یا منتظر شدن تا زمان پرداخت کامل حقوق عقب افتاده خود مخیر کرده است.

این کارگران برای چندمین بار در برابر دفتر شرکت در محله السلامه در جده تجمع کرده اند.

یک منبع در شرکت بن لادن به الوطن گفت: در بین کارگران این شرکت، کسانی هستند که شش ماه حقوق نگرفته اند و این امر باعث شده تا بدهی بالا بیاورند و نتوانند خرج زندگی و پرداخت اجاره و هزینه تحصیلی فرزندان خود را بدهند.

وی افزود: شرکت اعلام بی نیازی از کارگران کرده است و همین امر باعث شده است که آنها روزانه جلوی دفاتر شرکت در شهرهای مختلف برای گرفتن معوقات خود پیش از ترک عربستان تجمع کنند.

این معوقات شرکتی که از بحران رنج می برد، بیش از 10 میلیون ریال سعودی است و این در حالی است که شمار زیادی از پروژه هایش در شهرهای مختلف عربستان خوابیده است.

* آتش زدن اتوبوسها در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق

روز شنبه نیز کارگران شرکت بن لادن در مکه در اعتراض به دریافت نکردن حقوق، چندین اتوبوس را به آتش کشیدند.

سخنگوی اداره کل آتش نشانی مکه اعلام کرد: نیروهای آتش‌نشانی هفت اتوبوس را که درحال سوختن بودند، خاموش کردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که کارگران از عصر شنبه اعتراضهای خود را با شکستن شیشه خودروها و درهای دفاتر آغاز کردند.

 

پربیننده ترین خبرها