رمزگشایی الحوثی از عامل اصلی ناکامی مذاکرات یمن

رمزگشایی الحوثی از عامل اصلی ناکامی مذاکرات یمن
جمعه 7 خرداد 1395 - 23:05

رئیس کمیته عالی انقلابی یمن، در گفتگوی اختصاصی با شبکۀ العالم، ضمن تشریح وضعیت میدانی و آخرین شرایط مذاکرات گروه های یمنی در کویت، ریشه های ناکامی این مذاکرات را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ اعلام، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن اعلام کرد که سفرای کشورهای بزرگ بر ضرورت کنار گذاشتن عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن، از صحنه سیاسی تاکید دارند.
"محمد علی الحوثی" در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهارداشت: «دلیل مشکلات رایزنی های کویت این است که هیات اعزامی از ریاض هیچ برنامه و تصمیمی نداشت».

وی افزود: «تجاوزگران سعودی در یمن چندین گام برداشتند که حمایت از تروریسم و گسترش آن، تخریب و ویرانی کشور و زیر ساختها و کشتن شمار زیادی ازغیرنظامیان از جمله  دستاوردهای آنان است.

الحوثی همچنین گفت: «انفجارها و مین گذاری های عدن بیانگر این است که این شهر تحت تسلط نیروهای هادی، ارتش یمن و کمیته های مردمی نیست؛ زیرا نیروهای متجاوز عرصه برای دیگر گروه ها باز کردند، مثلا در عدن  چندین گروه شبه نظامی وجود دارد که نتوانستند امنیت و ثبات را برقرار کنند و فقط ویرانی، بمب گذاری و انفجار را به ارمغان آوردند».
رئیس کمیتۀ عالی انقلابی من  درباره توان نظامی ارتش یمن و کمیته ها پس از یک سال و دو ماه از تجاوز عربستان هم گفت: «نیروهای یمنی در زمینه نظامی پیشرفت زیادی داشته اند. ما از پیشرفت های صنعتی جدید آن ها نیز اطلاع داریم که سخن گفتن از آن به صلاح نیست».

الحوثی گفت: «سخن کشورهای عضو ائتلاف درباره غلبه بر توان نظامی یمن نادرست است. آنها با این سخنان در صدد این هستند که توهم پایان درگیری را در خارج از یمن اشاعه دهند و از آنجایی که فشار زیادی بر آنان اعمال نمی شود این  جنگ را یک سال و دو ماه ادامه دادند. آن ها با این کار به دنبال کسب وقت اضافه هستند و ادعا می کنند که بر دو سوم خاک یمن تسلط یافته اند اما واقعیت چیز دیگری است».

* چرا هادی و مزدورانش در هتلهای ریاض هستند؟

وی افزود: «اگربر یمن سیطره دارند پس چرا حضور فیزیکی در آن ندارند چرا هادی و مزدورانش در عدن، مارب و مناطقی که ادعای آزادسازی آن را دارند حضور ندارند، چرا در هتل های ریاض هستند؟ چرا علی محسن در عدن در زمین هایی که سال 1994 اشغال کرد حضور ندارد؟ چرا حمید الاحمر در مناطقی که اشغال کرده نیست؟».
الحوثی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما معتقدیم هیچ نیازی به خصومت وجود ندارد؛ زیرا خصومتی که آنها بدان دامن می زنند برای تخریب وطن و زیرساخت ها وهدف قرار دادن مردم یمن است که البته توجیه ناپذیر است».

* اگر به دنبال جنگ هستند در برابر اسرائیل متحد شوند
وی تأکید کرد: «اگرآنها به دنبال جنگ هستند باید در برابر اسرائیل که خطر واقعی کشورهای عربی است، متحد شوند ما با هم برادریم و ایمان داریم که توافقهای بین المللی براساس احترام متقابل بوده و دائم به ئنبال آن هستیم».

رئیس کمیته عالی انقلابی یمن درباره تغییر رابطه یمن با عربستان نیز گفت: «نزدیکی روابط ما با کشورهای عربی یا اسلامی مساله مثبتی است و باید نیز اینگونه باشد».

وی افزود: «توافق و تفاهم مقدمه ای برای متوقف کردن تجاوزات درهمه جبهه هاست. از این رو کمیته های تثبیت آتش بس در همه جبهه ها وجود دارد،  اما عربستان در این امر کوتاهی کرده و ما از این بابت متاسف هستیم. آنها نیز مانند ما باید به آتش بس و توافقات پایبند باشند و در نهایت مسئولیت هرگونه نقض آتش بس را نیز بپذیرند».

الحوثی با رد وجود هرگونه تنش میان جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی یمن گفت: «آنها هم اکنون بر سر میز مذاکره نشسته و نماینده یک گروه هستند. ما با هر کسی که حامی وطن باشد، مخالفتی نداریم».
وی رابطه میان انصارالله و حزب کنگره مردمی را ائتلافی سیاسی برای دفاع از وطن توصیف کرد.

* نمایندگان ریاض در کویت هیچ برنامه و اراده ای ندارند
او دربارۀ مذاکرات کویت هم گفت: «هیات اعزامی ریاض به کویت هیچ برنامه و اراده ای ندارد  مقامات کویتی باید بیشتر از یک میزبان عمل کنند. امیر کویت باید با جدیت تلاش برای به ثمر نشستن این مذاکرات با سعودی ها گفت وگو کند. هرچند که تا کنون نیزتلاش زیاد و قابل ستایشی داشته اما باید اقدامات بیشتری انجام دهد».

* آمریکا در منطقه اهداف زیادی دارد
الحوثی افزود: «اسماعیل ولد الشیخ به محمد عبدالسلام رئیس هیات اعزامی یمن توصیه  کرده است که ابتدا با سعودی ها تفاهم حاصل شود و سپس به مذاکره بنشینند. اما آمریکا دلیل همه  پیچیدگی ها و موانعی است که بر سر راه مذاکرات است؛ زیرا این کشور به دنبال راه حل نیست و صراحتا اعلام کرده است که صلح در یمن دور از دسترس است. امریکا در منطقه اهداف زیادی دارد و با این جنگ در صدد تحقق آن هاست».

وی همچنین گفت: «مردم یمن هنوز از قدرت کافی برخوردارند و به خوبی می دانند نیروهایی که در جبهه ها از مرزها و وطن دفاع می کنند، از آمادگی کافی برخوردارند و فقط سازمان ملل در این خصوص ابراز تردید می کند که آن نیز بیشتر رسانه ای  است».
وی درباره تجاوز به یمن از سوی نیروهای عربستان و همپیمانانش گفت: «آزمودن آزموده ها نتیجه ای نخواهد داشت. متجاوزان سعودی از انواع مختلف سلاح از جمله سلاح های ممنوعه علیه مردم یمن استفاده کرده اند. هیچ چیزی نمی تواند مردم یمن را بترساند».

* راهکارهایی برای پایان جنگ وجود دارد

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت: «ما معتقدیم راهکارهایی برای پایان جنگ وجود دارد و همواره از مذاکرات حمایت کرده ایم، اما آنها در صدد مانع تراشی هستند. ما در مذاکرات موفمبیک در آستانه یافتن راهکار بودیم و ایمان داریم مذاکرات بهترین راه است؛ چون با سلاح و تفنگ چیزی حاصل نمی شود».

* آمریکا جنگ یمن را مدیریت می کند

الحوثی آمریکا را به مدیریت جنگ یمن متهم کرد و گفت: «آمریکا فقط در اظهارات خود تغییر موضع داده. ما شاهد هیچگونه جدیتی نبوده ایم؛ زیرا همه کسانی که هم اکنون با ما در جنگ هستند از عربستان امارات یا دیگر کشورها همه هم پیمانان آمریکا هستند و با هم  همکاری دارند و اطلاعات  مبادله می کنند».
وی درباره موضع روسیه دربارۀ بحران یمن هم گفت: «روسیه با مساله یمن برخورد مثبتی داشته است. ما نیز با احترام با آنها برخورد می کنیم؛ زیرا بیشتر از هرکسی در کنارمردم یمن بوده اند».
وی در پایان تاکید کرد که «مواضع سازمان ملل در قبال مردم یمن توطئه آمیز است؛ زیرا برای ادامه درگیری ها و جنگ چراغ سبز نشان می دهد».

پربیننده ترین خبرها