پشت پردۀ تخلیه مناطق مرزی عربستان +عکس

پشت پردۀ تخلیه مناطق مرزی عربستان +عکس
پنج‌شنبه 14 مرداد 1395 - 14:18

درپی پیشروی قابل توجه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، نظامیان عربستانی به صورت گسترده در حال تخلیۀ شهرها و روستاهای مرزی هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش عربستان سعودی در سایۀ شکست‌های سنگین در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مختلف مرزی (نجران-جیزان-عسیر) برای مقابله با فروپاشی خطوط مقدم خود در مناطق مرزی به تخلیۀ گسترده و سریع شهرها و روستاهای مرزی پرداخت، این درحالی است که که صدها هزار نفر از قبایل جیزان و در رأس آنها قبایل بنی مالک، فیفا، و خولان دراین مناطق زندگی می کنند.
سایت خبری المستقبل یمن، خاطرنشان کرد، شتابزدگی نظام سعودی در تخلیۀ شهرها و روستاهای مرزی، با خشم و نارضایتی گستردۀ اهالی این مناطق همراه شده است، به ویژه که این اقدامات با برخوردهای خشونت آمیز نیروهای سعودی با مردم همراه شده است. در این بین بعضی از قبایل خواستار شورش و سرپیچی از دستورات نظام سعودی شده‌اند.

به گفتۀ منابع سعودی، عملیات تخلیه روستاها و شهرها، شامل مناطق مرزی جیزان است که طی هفته‌های گذشته شاهد شکست‌های متعدد نظامیان سعودی در مقابل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده است.
در همین راستا، "مجتهد" فعال افشاگر عربستانی در تویتر خود اعلام کرد که ارتش سعودی هزاران نفر از اهالی مناطق مرزی را به صورت اجباری از محل سکونت خود بیرون رانده ‌است، بدون آنکه مناطقی را به عنوان جایگزین برای اسکان آنان فراهم کند. و قبایل این مناطق اکنون آواره شده‌‌اند.
* نگرانی آل سعود از قیام مردم
منابع سیاسی یمنی و سعودی تأکید دارند که شتابزدگی نظام آل سعود برای تخلیۀ گسترده مناطق مرزی، به دلیل ترس از احتمال روی آوردن قبایل روستاها و شهرهای مرزی نزدیک یمن به مقاومت مردمی در مقابل این نظام است؛ به ویژه آنکه اکثر ساکنان این مناطق از اقدامات سرکوبگرانۀ نظام حاکم ناراضی هستند، و نظام آل سعود به دلایل قومیتی و طایفه‌ای آنان را به عنوان شهروند درجۀ دهم به حساب می‌آورد چرا که اصالت آنان به حجاز باز می گردد و در مقابل اهالی نجد از امتیازات مالی و شغلی و آموزشی ویژه‌ای برخوردارند.

به گفتۀ این منابع، بن سلمان وزیر دفاع، جانشین ولیعهد و پسر شاه سعودی دستور تخلیۀ گسترده مناطق مرزی را داده است؛ به ویژه آنکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به این مناطق بسیار نزدیک شده‌اند و بن سلمان از این نگران است که در این مناطق مقاومت مردمی ضد نظام سعودی تشکیل شود.
عملیات تخلیه ساکنان مناطق مرزی، اکنون بیشتر در استان بنی مالک در بخش جنوب غربی عربستان متمرکز است که در شمال شرقی جیزان قرار دارد. پیشتر عملیات تخلیه مردم از محل سکونت خود، در مناطق الربوعه، فیفا، خولان و مناطقی در جیزان و عسیر اجرا شده بود.
یمنی‌ها در مقابل با ابراز همدردی با آوارگان سعودی در مناطق مرزی، از آنان دعوت کردند به یمن پناه آورند.

پربیننده ترین خبرها