اردوغان: دوست من ولادیمیر

اردوغان: دوست من ولادیمیر
دوشنبه 18 مرداد 1395 - 18:54

العالم - رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از ماهها تنش میان کشورش با روسیه گفت که اطمینان دارم گفت و گو و مذاکراه با دوستم ولادیمیر صفحه جدیدی در روابط دو جانبه خواهد گشود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اردوغان در گفت و گو با خبرگزاری تاس در باره سفر آینده خود به روسیه گفت: «این یک سفر تاریخی خواهد بود، شروعی تازه. معتقدم که صفحه جدیدی (درروابط دو کشور) طی مذاکرات با دوستم ولادیمیر، گشوده خواهد شد. هنوز چیزهای زیادی است که کشورهایمان باید باهم انجام دهند.»

وی با مهم خواندن نقش مسکو درحل بحران سوریه تاکید کرد که  بدون روسیه، مصالحه در بحران سوریه معنا ندارد، بر اهمیت اقدامات روسیه در درگیری‌های این کشور تاکید کرد.

اردوغان همچنین درباره روابط ترکیه و اتحادیه اروپا  بیان کرد: «اتحادیه اروپا برای 53 سال است که ما را بازی می‌دهد. ما پیوسته صداقت خود را ثابت کرده و چنین انتظاری را از اتحادیه اروپا داریم. آنها باید سیاست رفتارهای دوگانه را کنار بگذارند.»

رویکرد تازه اردوغان درباره روسیه در شرایطی مطرح شده است که منابع خبری گزارش کردند اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اقدامی خارج از عرف و پروتکل‌های دیپلماتیک شخصا «امید یاردیم»، سفیر ترکیه در مسکورا فراخواند و به‌طور رسمی هشدار داد که اگر رجب طیب اردوغان دست از حمایت خود از داعش در سوریه برندارد، فدراسیون روسیه به سرعت روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع خواهد کرد. در این دیدار 2 ساعته پوتین خطاب به سفیر ترکیه می‌گوید: «به رئیس‌جمهوری دیکتاتور خودت بگو با تروریست‌های داعش به جهنم برود و من سوریه را به استالینگراد بزرگی برای اردوغان تبدیل خواهم کرد. متحدان عربستانی اردوغان که بدتر از آدولف هیتلر نیستند.»

یادآور می شود سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه بوسیلهٔ نیروی هوایی ترکیه در سوم آذرماه سال گذشته موجب بروز تنش در روابط مسکو و آنکارا شد.

قرار است فردا( سه شنبه) اردوغان و پوتین در شهر سن پترزبورگ روسیه با هم دیدار کنند.

9

پربیننده ترین خبرها