استقبال سازمان ملل از لغو ممنوعیت بورکینی در فرانسه

استقبال سازمان ملل از لغو ممنوعیت بورکینی در فرانسه
سه شنبه 9 شهريور 1395 - 17:07

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از حکم دادگاه عالی فرانسه در لغو ممنوعیت لباس شنای اسلامی زنان در این کشور استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از الیوم السابع، دفتر کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه ای ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سوریه را به منزله ترغیب به تعصب در میان مسلمانان و انگشت نما کردن آنها دانست و از لغو این ممنوعیت توسط دادگاه عالی قضایی این کشور استقبال کرد.
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر در این بیانیه تأکید کرد: چنین تصمیماتی نه تنها باعث بهبود وضعیت امنیتی نخواهد شد بلکه باعث تقویت تعصب دینی و انگشت نما کردن مسلمانان به ویژه زنان مسلمان خواهد شد.
وی افزود: قوانین مربوط به پوشش از جمله قانون ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی به طرز نامناسبی بر زنان و دختران تأثیر خواهد گذاشت و با نادیده گرفتن قدرت آنها در زمینه اتخاذ تصمیم گیری های مستقل در زمینه پوشش، استقلال آنها را نادیده می گیرد.
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل افزود: براساس معیارهای بین المللی حقوق بشر، هیچ کسی – جز در موارد بسیار معدودی از جمله حفظ امنیت و نظم عمومی، بهداشت عمومی یا اخلاق - حق ورود به حریم آزادی فردی در زمینه اعلام دین یا باورهایش از جمله طرز پوشش را ندارد. علاوه بر این تدابیر اتخاذ شده تحت عنوان حفظ نظم عمومی باید براساس قوانین بین المللی حقوق بشر، مناسب، ضروری و معقول باشند.
یادآور می شود 30 شهر ساحلی فرانسه تابستان امسال پوشیدن لباس شنای اسلامی زنان مشهور به بورکینی را ممنوع اعلام کردند. برخی بر این باورند این اقدام واکنشی تحریک کننده پس از حمله تروریستی 14 ژوئیه گذشته در نیس پاریس است که منجر به کشته شدن 86 نفر شد.
شورای عالی قضایی، عالی ترین نهاد قضایی در فرانسه روز جمعه گذشته قانون ممنوعیت مذکور توسط شهرداری شهرهای مذکور را لغو و خطاب به شهرداران شهرهای مختلف این کشور تأکید کرد: هر گونه ممنوعیت لباس شنای اسلامی تنها زمانی مجاز است که خطرات قطعی آن برای امنیت ثابت شده باشد.
216

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها