اوباما به خاطر عربستان به جنگ کنگره و مردم می‌رود

اوباما به خاطر عربستان به جنگ کنگره و مردم می‌رود
سه شنبه 23 شهريور 1395 - 10:06

رییس جمهوری آمریکا اجازه محاکمه عربستان و مطالبۀ غرامت از این کشور را به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پیش نویس قانون محاکمه سران سعودی را وتو خواهد کرد.
پیش نویس قانون محاکمه سران سعودی به خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 اجازه دریافت غرامت از عربستان را می دهد و به تصویب مجالس سنا و نمایندگان آمریکا رسیده است.
«راشا تودی»، به نقل از جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، گزارش داد: «تصور استفاده کشورهای دیگر از این پیش نویس قانون به عنوان دستاویزی برای کشاندن دیپلمات ها یا نظامیان یا حتی شرکت های آمریکایی به دادگاه های سراسر جهان سخت نیست».
ارنست افزود: «پیش بینی می کنم که رییس جمهوری این پیش نویس را هنگام ارائه به وی رد کند».
مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گذشته (11 سپتامبر) پیش نویس قانون «برخورد قانونی با حامیان تروریسم» را تصویب کرد که این سند به خانواده های قربانیان حملات تروریستی گروه های تروریستی بین المللی اجازه محاکمه دولت های حامی این گروه ها را می دهد. 
با توجه به اینکه مجلس سنا ماه مه گذشته پیش نویس قانون برخورد قانونی با حامیان تروریسم را تصویب کرده بود، موافقت مجلس نمایندگان با این پیشنویس احتمالاً باعث بروز مشکل بین نمایندگان و کاخ سفید خواهد شد؛ زیرا کاخ سفید تهدید به وتوی آن کرده است.
از سوی دیگر، عربستان سعودی هر گونه دست داشتن خود در حملات 11 سپتامبر را رد می کند و از تصویب پیش نویس قانون برخورد قانونی با حامیان تروریسم به شدت نگران است. اما دولت آمریکا روز 15 ژوئیه گذشته گزارشی 28 صفحه ای درباره این حملات منتشر کرد که دست داشتن چند مقام سعودی در طراحی و تأمین مالی حملات 11 سپتامبر را فاش می کرد.


214

پربیننده ترین خبرها