توصیه انگلیس و آمریکا برای آتش بس در یمن

توصیه انگلیس و آمریکا برای آتش بس در یمن
يکشنبه 25 مهر 1395 - 21:53

آمریکا و انگلیس آتش بس فوری و بدون قید و شرط در یمن را به منظور پایان یافتن خشونت ها بین دولت مستعفی و فراری این کشور و جنبش انصارالله خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در کنفرانس خبری مشترک با وزرای خارجه آمریکا و انگلیس گفت ما در تلاش هستیم تا مذاکرات کویت درباره یمن را بار دیگر احیا کنیم و بازگشت هیئت انصارالله به کویت را اقدامی مثبت می دانیم و امیدواریم که در ساعات آینده شاهد آغاز مذاکرات باشیم. اگر طرفین درگیر در یمن موافقت کنند ، جزئیات آتش بس را اعلام خواهد کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری گفت: اگر دو طرف موافقت کنند و منصور هادی در مسیر اجرای آتش بس گام بردارد و اگر فرستاده سازمان ملل توانست دیدگاه آنها را به یکدیگر نزدیک کند، اوضاع بهبود می یابد. از هیات عمان و سعودی هم می خواهیم که مسیر مذاکرات را هموارتر کنند. آتش بس باعث کمک به مجروحان و انتقال آنها می شود و عربستان می تواند کمک های خود را به یمن منتقل کند. آتش بس در یمن باید هرچه سریعتر یعنی روز دوشنبه یا سه شنبه به اجرا درآید.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم گفت: جهان نیازمند درگیری های بیشتر در یمن نیست. ما برای ایجاد نقشه راه در یمن که به نفع دو طرف باشد تلاش می کنیم. درگیری ها در یمن باعث نگرانی روزافزون بین المللی است و تلفاتی که ما در این کشور شاهد هستیم غیر قابل قبول است. در یمن باید آتش بس برقرار شود و سازمان ملل متحد نیز باید هدایت درخواست ها در این زمینه را به عهده داشته باشد.

مذاکرات گروههای یمنی از فروردین ماه امسال زیر نظر سازمان ملل متحد در کشور کویت آغاز شد. در مدت گفت و گوها هیئت ریاض و هواداران تجاوز بارها کارشکنی کردند و بالاخره بعد از حدود چهار ماه مانع از رسیدن توافق بر سر راه حل بحران این کشور شدند و هیات های مذاکره کننده کویت را ترک کردند.

عربستان سعودی درچهارچوب ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند.

بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان کشته و یا زخمی شده و ده‌ها هزار نفر نیز آواره و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.

9

پربیننده ترین خبرها