انتقال پیکر 71 شهید انفجار حلۀ به ایران برای شناسایی

انتقال پیکر 71 شهید انفجار حلۀ به ایران برای شناسایی
جمعه 5 آذر 1395 - 16:14

سرکنسول ایران در کربلا می‎گوید 71 کیسه شامل 59 پیکر سوخته و 14 پیکر متلاشی‌شده از شهدای انفجار تررویستی در حلۀ عراق برای تشخیص هویت تا عصر جمعه به ایران انتقال می‎یابد.

العالم - ایران

بر اساس گزارش ایرنا مسعود حسینیان در بیمارستان جمهوری در شهر حله، مرکز استان بابل عراق، گفت: «هم اکنون کار تشریفات انتقال اجساد تمام شده و در حال انتقال به فرودگاه نجف است تا از آنجا به ایران منتقل شود.»

وی افزود با انجام آزمایش دی‏‌ان‎‏ای در ایران، هویت شهدا که ممکن است ایرانی، افغان و یا عراقی باشند، مشخص خواهد شد.

سرکنسول ایران گفت فعلا هیچ جسد قابل تشخیصی از شهروندان ایرانی وجود ندارد، اما تعداد 28 مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابر بانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی درمحل حادثه پیدا شده است.

وی در عین حال تصریح کرد که این مدارک را نمی‏‌توان به منزلۀ شهادت صاحبان آن تلقی کرد و تنها بعد از آزمایش دی‎ان‏‌ای اجساد می‌‏توان اسامی و تعداد قربانیان را اعلام کرد.

پیشتر رئیس بیمارستان جمهوری اعلام کرد بود در حال حاضر 2 مجروح در بیمارستان بستری هستند که امکان انتقال یکی از آن‌ها به نام فاطمه نعمانی به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیۀ چشم و بخشی از جمجمه وجود ندارد.

این مجروحان اعضای یک خانوادۀ 11 نفری هستند که در یک خودروی ون عازم شلمچه بودند و در نزدیکی محل انفجار مورد اصابت قرار گرفتند.

پیش از این، 9 تن از اعضای این خانواده که از اهالی خمینی شهر و از اتباع افغانستان بودند، به ایران منتقل شدند.

بر اساس این گزارش 4 تن از قربانیان شهروند عراقی هستند و 7 تن دیگر از اتباع این کشور مفقود شده‌اند.

پیشتر مشاور وزیر بهداشت ایران گفته بود احتمالاً یکصد نفر در حادثۀ تروریستی حلۀ عراق شهید شده‎‌اند و امکان دارد آمار شهدای ایرانی به بیش از 60 نفر برسد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از پیرحسین کولیوند نوشت: «به طور دقیق و حتمی نمی‌توان از تعداد شهدای حملۀ تروریستی که گروه تروریستی داعش در حلۀ عراق صورت داد، ‌آماری ارائه کرد.»

انفجار روز پنج‌شنبه در جایگاه سوختگیری شهر حله که در حدود 50 کیلومتری شرق کربلا واقع است، منجر به شهادت زائرانی شد که پس از برپایی مراسم عزاداری اربعین حسینی در حال بازگشت به کشورهایشان بودند.

کولیوند گفت تا‌کنون شهادت 24 زائر ایرانی و زخمی شدن 30 ایرانی تایید شده است و افزود: «با توجه به اینکه برخی از اجساد سوخته‌اند، شناسایی دقیق هنوز ممکن نیست و این کاری بسیار دشوار است.»

وی همچنین گفت: «به مجروحان ایرانی که نیروهای مستقر در عراق آن‌ها را شناسایی کرده‎‌اند به سرعت رسیدگی شده و تلاش ما بر این است که این عزیزان هرچه سریع‌تر برای درمان و رسیدگی بهتر و مطلوب‌تر به کشور منتقل شوند.»
رئیس مرکز اورژانس ایران با بیان اینکه 24 نفر از این زائران مجروح را افغانستانی‏‌های مقیم ایران تشکیل می‌دهند، افزود 6 نفر از این زائران نیز ایرانی هستند.

تحویل 8 مجروح از طریق مرز مهران

به گفتۀ محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام، هشت تن از مجروحان حادثۀ تروریستی عراق، صبح جمعه (5 آذر) در پایانۀ مرزی مهران تحویل آمبولانس‎‏های مرکز فوریت‎‏های پزشکی استان ایلام شدند.

محمد طاهر نوروزی 48 ساله، خاور طوفان زاده پنج ساله، سکینه کمالی 39 ساله، فاطمه نوروزی 37 ساله، رمضان هاشمی 46 ساله، زهرا حسینی سه ساله، یدالله قنبری 37 ساله و یوسف قنبری هشت ساله، افرادی هستند که به ایران منتقل شدند.

سلیمانی گفت: «مجروحان این حادثه که بیشتر آن‎ها دچار سوختگی شده‎اند، بلافاصله با آمبولانس‎های مرکز فوریت‎های پزشکی ایلام که در پایانه مرزی مهران مستقر هستند به یکی از مراکز درمانی ایلام منتقل شدند.»

آمارها قابل اتکا نیست؛ شناسایی ادامه دارد

در همین‌حال خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت هنوز هویت هیچ جسدی مشخص نشده است، ضمن آن‌‎که آمار دقیق شهدا نیز معلوم نیست زیرا شماری از قربانیان به‎شدت سوخته و اجسادشان از بین رفته است.

وی افزود: «متأسفانه این آمارها بر اساس تخمین و گمانه از شمار اتوبوس‌ها و خودروهای صدمه‎دیده در محل انفجار اعلام شده است؛ به طوری که محاسبه کرده‎اند که اگر ظرفیت دو اتوبوس 90 نفر و چند مینی‏بوس و خودرو سواری نیز روی هم 50 نفر باشد، در نتیجه، شمار تلفات به بیش از 100 نفر می‎رسد که این نوع محاسبه نه منطقی و نه علمی است.»
براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، بعد از بررسی‎های دقیق مشخص شده است که 17 مجروح پس از این حادثه به مراکز درمانی منتقل شده‌ بودند که همگی از افغانستانی‎های مقیم ایران بودند. در نهایت یک تن از این زخمی‎ها به شهادت رسیده و 9 تن دیگر کماکان در بیمارستان حله بستری هستند.

حمید کمالی، نمایندۀ مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران در عراق دربارۀ مشخص شدن شمار شهدا و مجروحان حادثۀ تروریستی در الشوملی در جنوب حله، مرکز استان بابل عراق به ایرنا گفت: «به دلیل شناسایی نشدن اجساد، نمی‌توان آمار دقیقی از شمار شهدا اعلام کرد و آمارهای منتشر شده، قابل اتکا نیست.»

وی افزود: «تاکنون 71 جسد پیدا شده است که به دلیل شدت سوختگی، تلاش‌ها برای شناسایی آن‌ها ادامه دارد.»
براساس اطلاعاتی که منابعی از پلیس عراق اعلام کرده‎اند، شهدای این حادثه، زائرانی از اتباع ایران، افغانستان، پاکستان و عراق بودند.

میرمسعود حسینیان، کنسول ایران در کربلا، نیز گفت: «با توجه به اینکه اقدام تروریستی در محل پمپ بنزین بوده، دو دستگاه اتوبوس، تعدای مینی‌بوس و چند دستگاه خودروی شخصی به طول کامل از بین رفته‌ است.»

به گفتۀ رئیس مرکز اورژانس ایران یک تیم واکنش سریع با آمبولانس هوایی در مرز ایلام مستقر شده است که در صورت نیاز اعزام خواهد شد، علاوه بر این یک تیم واکنش سریع دیگر نیز با دستور فرمانده هوانیروز آماده شده و در مرز کرمانشاه مستقر و در حالت آماده باش است.

کولیوند همچنین گفت یک تیم 30 نفرۀ واکنش سریع با حضور متخصصین ارتوپدی، جراح عمومی، متخصصین مغز و اعصاب، بیهوشی و آی‌سی‎یو آمادۀ کمک به بیمارستان‌های عراق هستند.

روز پنجشنبه (4 آذر) یک عامل انتحاری خودروی سنگینِ بمب‌گذاری شدۀ خود را -که احتمالاً یک تانکر بوده- در جایگاه سوختگیری و رستورانی که زائران در حال بازگشت از کربلا به آن مراجعه می‌کنند، منفجر کرد.

این انفجار به حدی مهیب بود که پمپ بنزین را کاملاً نابود و چند خودرو را متلاشی کرد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها