العالم - ایران
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از ورود ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس و ATR در سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: فاینانس ۴۷ هواپیمای ایرباس و بویینگ را تامین کردهایم و قرار نیست شرکت آمریکایی خط اعتباری را تامین کند، تامین فاینانس میتواند از سوی شرکت آمریکایی مقیم خارج انجام شود.
اصغر فخریه کاشان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره پیش بینیهای انجام شده برای کاهش ریسکها در مفاد قرارداد خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس در شرایط احتمالی، اظهار داشت: اگر حادثه و رویدادی رخ دهد که در آن جریان، طرف ایران مقصر نباشد، تمام پیش پرداختها را میتوانیم پس بگیریم.
وی افزود: اگر هواپیمایی تا آن تاریخ ساخته شده باشد، تحویل خواهیم گرفت. برای هواپیماهایی هم در خط تولید است و هنوز تحویل داده نشده هم باید راهکاری را بیندیشیم. بنابراین طرفین در شرایط احتمالی برای تحویل هواپیمایی که در خط تولید قرار دارند، راهکاری خواهند یافت.
قائم مقام وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: تمام ریسکهای این قرار داد و تمام احتمالاتی که ممکن است رخ دهد را پیش بینی کردهایم و تمام جوانب در شرایط احتمالی سنجیده شده است.
وی درباره اینکه گفته میشود مدت زمان تحویل هواپیماهای بویینگ طولانی است، گفت: ساخت هر فروند هواپیما بسته به مدل و تایپ آن یک فرایند ۹ الی ۱۸ ماهه است. نکتهای که وجود دارد این است که خط تولید بویینگ و ایرباس که منتظر سفارشهای ایران ایر نبوده است. باید بگویم که در حال حاضر از یک مدل از بویینگ ۱۰ هزار سفارش از قبل وجود دارد.
فخریه کاشان ادامه داد: بنابراین وقتی گفته میشود سال ۲۰۱۸ سری اول هواپیماها به ایران تحویل داده میشود به این معنا است که لا به لای زمان بندیهای تولید سفارشهایی که از قبل به بویینگ داده شده، هواپیماهای سفارش ایران را هم میسازند.
این مقام مسئول افزود: وقتی گفته میشود تحویل هواپیماها از ۱۴ ماه آینده شروع میشود به معنای آن نیست که ساخت یک فروند هواپیما ۱۴ ماه زمان میبرد بلکه به این معنا است که بویینگ موظف است سفارشهای سایر ایرلاینهایی که زودتر از ایران ایر داده شده را باید تحویل دهد و بعد سفارشهای ایران ایر وارد خط تولید میشود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ضمن اینکه تحویل گرفتن هواپیماها و تدارک و آموزش نیروی انسانی مشغول به کار در آن هواپیما و طی مسیرهای بازرگانی آن هواپیما زمان بر است. در سالهای اول تحویل هواپیما از ۸ فروند شروع میشود البته سالهایی است که از بویینگ ۱۰ فروند هواپیما خواهیم گرفت.
وی از تحویل ۱۲ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ فروند هواپیما از ایرباس و ATR تحویل خواهیم گرفت.
فخریه کاشان با اشاره به تامین فاینانس ۶ فروند هواپیما از سوی بویینگ با توجه به اینکه شرکتهای آمریکایی قادر به تامین مالی قراردادهای ایرانی نیستند، اظهار داشت: قرار نیست که شرکتها و موسسات آمریکایی تامین فاینانس هواپیماها را انجام دهند. قرار بر این است که به مسئولیت بویینگ تجهیز منابع مالی انجام شود. یعنی بویینگ خط مالی ۶ فروند هواپیما را فراهم میکند حال اینکه از چه شرکت و از کدام کشور این خط اعتباری را تامین میکند، مساله مربوط به بویینگ است. تامین فاینانس میتواند از شرکت غیر آمریکایی یا آمریکایی مقیم یک کشور دیگر باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین مالی چند فروند هواپیمای بویینگ و ایرباس آماده شده است، گفت: از مجموع ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس ۴۲ فروند و از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ ۵ فروند تامین مالی را خودمان انجام دادهایم. البته تامین مالی ۱۹ فروند را خود ایرباس بر عهده گرفته است و خط اعتباری ۶ فروند هواپیما را هم بویینگ تامین میکند.
فخریه کاشان با بیان اینکه تمام ۸۰ فروند هواپیما برای مسیرهای خارجی نیست و ۵۰ فروند از بویینگها در مسیرهای داخلی استفاده خواهد شد، اظهار داشت: از هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ هم در مسیرهای داخلی و مسیرهای منطقهای استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به انتقال دانش و تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما به ایران در قراردادهای بویینگ و ایرباس گفت: کارگروهی را تشکیل دادهایم که در این کارگروه معاون علمی رییس جمهوری و رییس مرکز ملی فضایی ایران و نمایندگان شرکتهای سازنده هواپیما حضور دارند. در این کارگروه تواناییهای داخل برای ساخت قطعات هواپیما ارزیابی میشود.
وی افزود: قرار بر این است که شرکتهای دانش بنیان در ذخیره ساخت قطعات هواپیما حضور یابند و قطعات در ایران ساخته میشود و به شرکت ایرباس داده میشود تا در هواپیماها و محصولات خود از آن قطعات استفاده کند. البته این همکاری تنها در بخش سخت افزاری نیست و شرکتهای ایرانی میتوانند در بخش نرم افزاری هم با شرکتهای سازنده هواپیما مشارکت داشته باشند.