رشد فزاینده ایران در تولید محصولات ارگانیک

رشد فزاینده ایران در تولید محصولات ارگانیک
جمعه 17 دی 1395 - 20:36

تولید محصولات ارگانیک چند سالی است که به اولویت تولید کنندگان تبدیل شده است.

العالم - ایران

تولید محصولات ارگانیک چند سالی است که به دغدغه تولید کنندگان تبدیل شده است، تولیداتی سلامت محور که روز به روز طرفداران خودش را بین مصرف کنندگان پیدا می کند.

تولید کنندگان در بخشهای مختلف زراعی ، باغی و دام طیور با بهره گیری از آخرین فن آوری های جدید در این زمینه و منطبق با استانداردهای روز جهانی گام های مهمی در تولید محصولات ارگانیک برداشته اند.

محصولاتی که در شرایط طبیعی تولید می شود ، به تدریج در کشور درحال ترویج است.

نورانی رئیس انجمن ارگانیک می گوید: درحال حاضر سطح زیرکشت محصولات ارگانیک 83 هزار هکتار است و با توجه به اشتغالزایی و ارزآوری خوب محصولات ارگانیک این بخش زمینه مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده بالا دارد .
هرچند تلاشهای ترویجی بخش کشاورزی مصرف سموم پرخطر را در حد 20 هزار تن کاهش داده اما همچنان باقیمانده سموم در محصولات و آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف این سموم یکی ازچالشهای جدی توسعه بخش کشاورزی است.

رییس سازمان تعاون روستایی هم با تاکید برحمایت وزارت جهاد کشاورزی از توسعه تولید محصولات ارگانیک می گوید: این سازمان امادگی دارد برای هر یک از کشاورزانی که تولید کننده محصولات ارگانیک هستند و بازار خوبی می خواهند یا نیاز به عرصه جدید برای تولید دارند ؛ به صورت مشارکت ما آب و زمین در اختیار قرار می دهیم تا سهم خود را در این بخش عرضه کنند.

اما یکی از دغدغه های مهم تولید کنندگان محصولات ارگانیک، بازاریابی و کاهش هزینه های تولید است ، دغدغه ای که سازمان میادین میوه وتره بار تلاش کرده است بخشی از ان را برطرف کند.

میثم شکرچیان معاون سازمان میادین میوه و تره بار تهران می گوید: در سطح بازار ما میادین شهر تهران 23 غرفه را اختصاص دادیم و آماده ایم با توجه به تقاضای تولید کنندگان افزایش دهیم.

از سوی دیگر در حالی سالانه بیش از 400 میلیون دلار یارانه برای تهیه کود شیمیایی بخش کشاورزی اختصاص می یابد که در صورت اختصاص این رقم برای توسعه تولیدات ارگانیک نه تنها سلامتی جامعه بلکه ارزآوری قابل توجهی را می تواند برای کشور به ارمغان بیاورد.

کارشناسان براین باورند در صورت افزایش سالانه 3 درصدی تولیدات کشاورزی  ارگانیک ، ایران در 10 سال آینده به 20 کشور برتر جهان در این بخش تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها