اعتراف انگلیس به فروش صدها بمب خوشه‌ای به عربستان

اعتراف انگلیس به فروش صدها بمب خوشه‌ای به عربستان
چهارشنبه 22 دی 1395 - 02:56

وزیر دفاع انگلیس تعداد بمب های خوشه‌ای را که دولت این کشور به عربستان صادر کرده، اعلام کرد.

العالم یمن

روزنامه گاردین سه شنبه به نقل از نامۀ مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس به نمایندگان مجلس این کشور نوشت: دولت انگلیس بین سال های 1986 و 1989، بیش از 500 بمب خوشه ای به عربستان فروخته است.
گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس از فالون خواسته بودند که فروش اسلحه و مهمات به عربستان سعودی را به حال تعلیق دربیاورد.

فالون دسامبر 2016 گفته بود که استفادۀ عربستان از بمب های خوشه ای انگلیس نقض قانون بین الملل نیست و دولت انگلیس از سعودی ها خواسته است که بمب های خوشه ای باقیمانده را نابود کنند.

دولت یمن که حوثی ها آن را در صنعاء تشکیل داده اند، انگلیس را به علت فروش بمب های خوشه ای به عربستان، به همدستی با نظام سعودی در کشتار یمنی ها متهم می کند.

گاردین در گزارش دسامبر 2016 خود نوشته بود: دولت انگلیس گزارشی دریافت کرده است که نشان می دهد عربستان و متحدانش در حمله به یمن از بمب های خوشه ایِ ساخت انگلیس استفاده می کنند.

گاردین به نقل از منبعی دولتی نوشت: فالون و وزرای دیگر نوامبر 2016 از این گزارش مطلع شدند.

این در حالیست که انگلیس کنوانسیون بین المللی ممنوعیت استفاده، انتقال و انبار کردن بمب های خوشه ای (CCM) را امضاء کرده است. اگر انگلیس به این کنوانسیون پایبند باشد، باید همه بمب های خوشه ای خود را نابود کند و به هر طرفی که از بمب های خوشه ای انگلیسی خریداری کرده، برای عدم استفاده از آن فشار بیاورد.

هم اکنون این سؤال مطرح است که "آیا عربستان که کنوانسیون مذکور را امضاء نکرده، همچنان در یمن از بمب های خوشه ای استفاده خواهد کرد"؟

 

تخریب ساختمانی در استان حدیده یمن

214
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها