مذاکرات بین المللی سوریه در آستانه آغاز شد

مذاکرات بین المللی سوریه در آستانه آغاز شد
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 11:23

مذاکرات هیئت های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیئت از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست سوری-سوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان گشایش یافت.

العالم ـ سوریه

محور مذاکرات دو روزه در هتل ریکسوس با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و ترکیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، تقویت و پایداری آتش بس سوریه برقرار شده از 10دی ماه و راهکارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور است.
نشست عمومی مذاکرات با سخنرانی نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به عنوان میزبان آغاز شد که با ارزشمند خوان تلاش های انجام شده هیات های شرکت کننده، إبراز امیدواری کرد، نشست آستانه بتواند آغازی برای روند صلح و حل سیاسی بحران سوریه باشد.
همچنین هیات سازمان ملل به سرپرستی استفان دی میستورا نماینده دبیرکل این سازمان در امور سوریه و سفیر آمریکا در مذاکرات سوری-سوری شرکت دارند.
هیات های ایران، روسیه و ترکیه از روز شنبه تا شامگاه یکشنبه با برگزاری چند دور نشست دوجانبه و سه جانبه در هتل ماریوت، برای هماهنگی بیشتر با هدف افزایش شانس موفقیت مذاکرات رایزنی کردند و در جریان آن برنامه حضور گروههای معارض مسلح سوری در مذاکرات آستانه و معارض سیاسی (غیر مسلح) در نشست آینده تائید شد.
یک منبع نزدیک به مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان نیز دیروز اعلام کرد: هدف اصلی مذاکرات در پایتخت قزاقستان، تائید توافق آتش بس از سوی طرف های سوری خواهد بود و کارهای مقدماتی نیز انجام شده است.
پایگاه رادیو روسی اسپوتنیک به نقل از این منبع بدون معرفی نوشت: نمایندگان گروههای مسلح شرکت کننده در مذاکرات، می توانند برای اجرای آتش بس تضمین بدهند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
به گزارش ایرنا، همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.
ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها