پیدا و پنهان حضور نتانیاهو در واشنگتن

پیدا و پنهان حضور نتانیاهو در واشنگتن
سه شنبه 26 بهمن 1395 - 14:27

'بنیامین نتانیاهو' قرار است فردا (چهارشنبه) با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کند؛ دیداری که ناظران منطقه ای از آن با عنوان 'تلاش رژیم صهیونیستی برای نزدیکی راهبردی به واشنگتن' یاد کرده اند.

العالم-آمریکا
در آستانه دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ترامپ و همزمان با تلاش رژیم صهیونیستی برای اتحاد راهبردی با دولت جدید آمریکا، پایگاه اینترنتی روزنامه 'میدل ایست مانیتور' روز یکشنبه در گزارشی به بررسی سیاست های کاخ سفید در قبال رژیم صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد که دونالد ترامپ که پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نوعی شگفتی ساز بود، در زمان مبارزات انتخاباتی و حتی بعد از پیروزی سیاست حمایت کامل را از اسرائیل مبنای کار خود قرار داد.
سفر نتانیاهو به واشنگتن در حالی صورت پذیرفته است که بر اساس گزارش این پایگاه خبری، ترامپ در طول دوران مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 میلادی، وعده داد که با اسرائیل به نرمی و با فلسطینیها به سختی رفتار خواهد کرد و سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل خواهد کرد و سفیری در آنجا منصوب می کند که حامی ادامه و گسترش شهرک سازی های اسرائیل باشد.
در حالی که رئیس جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین تاکید کرده بود، به نظر می رسد دیدار روز چهارشنبه نتانیاهو و ترامپ می تواند به عنوان بستری برای پیشبرد اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در شهرک سازی در سرزمین های اشغالی قابل ارزیابی و تحلیل باشد.
این در حالی است که تصویب این قطعنامه، خشم رژیم صهیونیستی و طرفداران آن را برانگیخت و سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک سازی های اسرائیل در کرانۀ باختری و بیت المقدس را غیرقانونی دانستند.
به لحاظ تاریخی، رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین ها را اشغال کرد و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت وساز از سوی اشغالگر در سرزمین های اشغالی ممنوع است.
بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته است، سکنی گزیده اند.
تلاش های نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رسیدن به منافع نامشروع خود در منطقه در حالی است که فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی بیت المقدس هستند. آن ها همچنین خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین های اشغال شده اند اما این رژیم از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می کند.
از سوی دیگر، مقابله با آنچه رژیم صهیونیستی ' مقابله با قدرت فزاینده ایران' می نامد، یکی دیگر از اهداف سفر نتانیاهو به واشنگتن خواهد بود که از سوی محافل رسانه ای آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است.
خبرگزاری رویترز با اشاره به موضع خصمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به توافق هسته ای ایران تاکید کرده است که نتانیاهو در پی آن است که با کمک ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا ، برجام را به هم بزند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه روز یکشنبه (روز 21 آذر ماه/11 دسامبر) خود با شبکه خبری 'سی بی اس' تاکید کرده بود که راه های متعددی برای بی اثر کردن توافق سال قبل وجود دارد و مدعی شده است که پیشنهادات خود را به ترامپ ارائه خواهد کرد.
در حالی که کاخ سفید تاکنون موضع مشخصی در قبال توافق هسته ای ایران نگرفته است و برخی از مقامات دولت جدید آمریکا از بررسی و پایبندی کشورشان به برجام سخن می گویند، تلاش رژیم صهیونیستی برای برهم زدن توافقی که مورد تایید قدرت های اروپایی و نیز سازمان ملل متحد قرار گرفته است، نتیجه ای ملموس و عملی به دنبال نخواهد داشت.
به هر روی، به نظر می رسد سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و رایزنی با مقامات کاخ سفید، نشان از رویکرد غیرسازنده این رژیم برای تاثیرگذاری بر بدنه تصمیم گیر کاخ سفید و نیز تحقق منافع نامشروع خود در منطقه است.
به هر روی، برای بررسی دقیق آرایش سیاسی واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی باید منتظر مواضع رسمی آمریکا و تصمیمات این کشور در این خصوص بود تا بتوان به تحلیلی جامع و دقیق در خصوص اهداف پنهان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه رسید.

منبع:ایرنا

پربیننده ترین خبرها