نگرانی در آمستردام

نگرانی در آمستردام
دوشنبه 23 اسفند 1395 - 09:54

وزیر خارجۀ ترکیه، هلند را "پایتخت فاشیسم" خواند تا روابط آمستردام و آنکارا، به تیره ترین حد ممکن برسد.

العالمترکیه

روزنامه تایمز در سرمقالۀ خود به اظهارات مولود چاووش اوغلو پس از جلوگیری از فرود هواپیمای او در هلند پرداخت و از "نگرانی در آمستردام" نوشت.

دولت هلند، از فرود هواپیمای وزیر خارجۀ ترکیه جلوگیری کرد، زیرا بیم آن داشت که وی در همایش حمایت ترک تبارهای هلند از همه پرسی دربارۀ گسترش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شرکت کند.

مولود چاووش اوغلو در واکنش به این اقدام هلند، این کشور را پایتخت فاشیسم خواند.

روزنامۀ تایمز نوشت: تجمع های ترک تبارها در کشورهای مختلف اروپا که با هدف حمایت از برگزاری همه پرسی دربارۀ افزایش اختیارات اردوغان برگزار می شود، موجب تنش در روابط ترکیه با بسیاری از این کشورها شده است.

به نوشتۀ این روزنامه، "مارک روته" نخست وزیر هلند در تلاش است تا از افزایش پشتیبانی ها از حزب تندرو و محافظه کار آزادی به ریاست "خیرت فیلدرز" بکاهد، با این حال نتایج نظرسنجی ها از رقابت نزدیک این حزب با حزب حاکم خبر می دهد.

به همین سبب روته سعی کرد با جلوگیری از فرود هواپیمای وزیر خارجۀ ترکیه ثابت کند که دولتش می تواند در برخورد با ترک ها، سخت گیر باشد، غافل از این که این کار می تواند به نفع ستاد انتخاباتی فیلدرز تمام شود و این دقیقاً خلاف چیزی است که هلند و اتحادیه اروپا می خواهد.

تایمز تاکید کرد: فیلدرز خواهان تعطیل کردن مساجد و مدارس اسلامی و منع قرآن و محدود کردن شمار پناهندگان و حتی خروج هلند از اتحادیۀ اروپاست.

205

پربیننده ترین خبرها