سناریوی نخ نمای آمریکا / بهانه حمله به سوریه

سناریوی نخ نمای آمریکا / بهانه حمله به سوریه
شنبه 19 فروردين 1396 - 15:16

آمریکا و همپیمانانش در اروپا و خاورمیانه بار دیگر برای تحقق بخشیدن به اهداف خود در سوریه به سناریوی تکراری و ساختگی و نخ نما و دروغ آشکار و ادعای بی اساس 'استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی' متوسل شدند.

العالم-سوریه

 جنگنده های سوریه در روز سه شنبه گذشته ساختمان متعلق به تروریست ها در روستای خان شیخون در استان ادلب را هدف قرار دادند که در واقع انبار تسلیحات شیمیایی گروه های تروریست به شمار می رفت که دراثر انتشار مواد سمی ناشی از تسلیحات شیمیایی تروریست ها دهها نفر از اهالی این روستا کشته و زخمی شدند. در واقع تسلیحات شیمیایی اهدایی آمریکا وغربی ها به تروریست ها باعث کشته و زخمی شدن شماری از اهالی روستای خان شیخون شد.

** ادعای بی اساس استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی
دلایل متعددی و شواهد مختلفی دال بر بی پایه و اساس بودن ادعای دشمنان سوریه مبنی بر استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی وجود دارد.
اول:سوریه پس از آزادسازی شهر حلب شاهد شکست های پیاپی تروریست ها در جبهه های مختلف و پیروزی های پی در پی ارتش این کشور درمناطق مختلف بوده است که درهمین رابطه به عنوان مثال می توان به شکست اخیر تروریست ها در شهر'حماه' اشاره کرد.
دولت سوریه با توجه به پیروزی های مستمر نظامیان این کشور نیازی به آن نداشت تا با استفاده از تسلیحات شیمیایی بهانه به دست دشمنانش بدهد و باعث تضعیف موقعیت خود درجهان شود و افکارعمومی را در جهان علیه خویش تحریک کند و پیروزی های ارتش سوریه را تحت الشعاع آن قرار دهد و اقدام به خودزنی کند.
دوم : تمامی تسلیحات شیمیایی که دولت سوریه در اختیار داشت، در سال 2014 در نتیجه اعمال فشار صهیونیست ها با همکاری آمریکا و روسیه و نظارت سازمان ملل و همراهی و همگامی دولت سوریه از این کشور بیرون برده شد که مقامات امریکایی و محافل بین الملل از جمله شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع اذعان و آن را تایید کرده اند.
سوم : نظام سوریه اگر طی این چند سال می خواست روستای خان شیخون را از بین ببرد می توانست با استفاده از چند بمب عادی آن را با خاک یکسان کند و هیچ مانعی بر سر راهش وجود نداشت و نیازی به استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشت.
چهارم : به گفته کارشناسان در هنگام بررسی علل و عوامل هر حادثه و رویدادی می بایست به این اصل توجه داشت که ' ببین چه کسی سود می برد.' بر پایه چنین اصلی با توجه به شکست های متوالی تروریست ها در سوریه در واقع می توان گفت از حادثه شیمیایی خان شیخون استان ادلب سوریه، گروه های تروریستی و حامیان منطقی و بین المللی آنان یعنی رژیم صهیونیستی، عربستان، ترکیه، آمریکا و فرانسه و انگلیس سود می برند.
پنجم : از نظرعلمی تمامی بمب های شیمیایی بدون استثناء قبل از اصابت به هدف موردنظر در هوا منفجر می شوند و به دنبال آن مواد سمی ناشی از انفجار تسلیحات شیمیایی همانند یک مه منطقه هدف گیری شده را فرا می گیرد در حالی که روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز سه شنبه گذشته خود در مصاحبه با مریم ابوخلیل 14 ساله یکی از شاهدان عینی و مجروحان حادثه اعتراف کرد که مریم مشاهده کرد بمب به ساختمان اصابت کرده و سقف آن را سوراخ کرده و سپس یک دود زرد رنگ و گاز عجیبی فضای روستای خان شیخون را فرا گرفت و چشمانش دچار سوزش شد.
این درحالی است که رسانه های گروهی غرب از جمله نیویورک تایمز با استناد جستن به این مصاحبه اتهامات بی پایه و اساسی را به دولت سوریه نسبت دادند. پس بدین ترتیب از نظرعلمی ثابت می شود که استفاده جنگنده نیروی هوایی سوریه از بمب شیمیایی کاملا بی پایه است.
** واکنش شورای امنیت سازمان ملل به حادثه خان شیخون
جنگ داخلی سوریه وارد هفتمین سال خود شده است. شورای امنیت سازمان ملل طی این مدت به عنوان ابزار دست تروریست ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها عمل کرده است و ظرف شش سال گذشته آمریکا و همپیمانان منطقه ای و بین المللی اش تا کنون چهار بار با ایجاد یک رویداد ساختگی دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده اند و شورای امنیت در هر چهار مورد علیه نظام سوریه قطعنامه صادر کرده است. اما این بار تلاش دشمنان سوریه ناکام ماند و تیر آنان به سنگ خورد و نشست دیروز شورای امنیت جهت بررسی حادثه خان شیخون بی نتیجه پایان یافت.
آمریکا و انگلیس و فرانسه در این نشست با ارائه پیش نویس قطعنامه ای علیه سوریه، دولت این کشور را در حادثه شیمیایی روی داده در خان شیخون مقصر دانستند که در اثر آن بیش از هفتاد نفر از جمله چند کودک جان خود را از دست دادند.
این سه کشور با چشم پوشیدن بر کشتارهای خود در سوریه و عراق و قرار دادهای تسلیحاتی چند میلیون دلاری خود در حمایت از تجاوز سعودی ها علیه یمن مدعی شدند که بر حفظ حقوق بشر تاکید دارند.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با نمایش دادن تصاویر قربانیان حادثه خان شیخون گفت که ما نمی دانیم در خان شیخون چه روی داده است اما به گفته وی سرانگشت نظام بشار اسد در آن مشاهده می شود.
از سوی دیگر نمایندگان فرانسه و انگلیس نیز اعلام کردند که روسیه را در ادامه یافتن استفاده از تسلیحات شیمیایی و اجرای آتش بس در سوریه به عنوان ضامن آن، مسوول می دانند.
نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در یک موضع گیری بسیار معنی دار و جانب دارانه از تروریست ها در سوریه اعلام کرد که گروه های مسلح چنین تسلیحاتی در اختیار ندارند تا بتوانند عامل حوادث روی داده در خان شیخون شوند.
از سوی دیگر 'منذر منذر' معاون نماینده سوریه در شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که دمشق تسلیحات شیمیایی در اختیار ندارد و با استفاده از آن تحت هر شرایطی مخالف است.
منذر افزود:' سوریه در گذشته گزارش های مربوط به وجود مواد شیمیایی در نزد گروه های تروریستی را در اختیار سازمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی قرار داده است. '
وی تاکید کرد: 'برخی می خواهند با گزارش های رسانه ای جعلی اتهامات سیاسی به دولت سوریه وارد کنند و برخی با استفاده از گروه های تروریست می خواهند از مصوبه های نشست آستانه و ژنو شانه خالی کنند و فرآیند سیاسی حل و فصل بحران سوریه را در هم بکوبند.'
از سوی دیگر 'ولادیمیر سافرونکوف' نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به پیش نویس قطعنامه آمریکا و فرانسه و انگلیس خواستار تحقیق درمورد حادثه شیمیایی به وقوع پیوسته در استان ادلب سوریه شد.
سافرونکوف با تاکید بر لزوم انجام یک تحقیق شفاف و غیرسیاسی درمورد حادثه خان شیخون گفت : 'روسیه نیازی به ارائه پیش نویس قطعنامه کنونی نمی بیند و در واقع طی این حادث انبار تسلیحات مخالفان مسلح هدف قرار گرفت که مشخص شد در بردارنده مواد شیمیایی وارد شده از عراق بود.'
پس بدین ترتیب علیرغم تلاش های شدید به عمل آمده جهت متهم کردن دولت سوریه، نشست بدون رای دادن به پیش نویس قطعنامه مزبور به پایان رسید.
ازسوی دیگر آمریکا با بهانه قرار دادن حادثه شیمیایی خان شیخون نیمه های شب پنجشنبه گذشته توسط دو ناو خود در دریای مدیترانه 59 موشک تاماهاک به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه شلیک کرد و در اثر آن 5 نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند که غیرنظامیان شماری از آنان را تشکیل می دهند.
آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ با تحریک عربستان و ترکیه و اردن و قطر به سیاست خصمانه خود علیه سوریه شدت بخشید و مواضع تهدیدآمیز علیه نظام حاکم بر این کشور اتخاذ کرد. در اینجا این سوال در اذهان تداعی می شود که آمریکا از حمله به سوریه چه اهدافی را دنبال می کند؟
اهداف آمریکا از حمله نظامی به سوریه
اول : آمریکا و همپالگی هایش همواره در طول تاریخ جنگ داخلی شش ساله در سوریه هر گاه ارتش سوریه موفق به پیشروی و بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریست ها شده در یک اقدام و نقشه برنامه ریزی شده صحنه میدان نبرد را به گونه ای جلوه داده اند که بتوانند ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را به اثبات برسانند.
آمریکا و همقطارانش با توجه به اینکه تروریست ها در نتیجه شکست های متوالی هم اکنون به شدت تحت فشار قرار گرفته اند، با انجام این کار می خواهند از فشار وارده بر تروریست ها بکاهند و افکارعمومی را از پیروزی های دولت و ارتش سوریه در میدان نبرد منحرف کنند.
واشنگتن امیدوار است با این حمله از شدت حملات ارتش سوریه علیه تروریست ها بکاهد تا آنها بتوانند نفسی تازه کنند و به تجدید قوا بپردازند زیرا مصلحت همپیمانان منطقه ای آمریکا به ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان اقتضا می کند که بحران در سوریه ادامه یابد.
دوم : آمریکا با این اقدام می خواهد خود را حامی مردم سوریه وانمود کند و ژست دفاع از حقوق بشر را به خود بگیرد در حالی که ملت یمن هر روز با بمب های خوشه ای و تسلیحات شیمیایی و کشتار جمعی اهدایی آمریکا و غربی ها به رژیم سعودی قتل عام می شوند و تروریست ها درعراق و سوریه با کمک های نظامی اهدایی آنان مردم بی دفاع را قتل عام می کنند. پس با توجه چنین واقعیتی تلاش آمریکا جهت گرفتن چهره بشردوستانه به خود کوشش بیهوده و بی ثمری است و راه به جایی نمی برد.
سوم : آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به درخواست ها و فشارهای عربستان و ترکیه جهت ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه چهره خوش نشان نداد. به نظر می رسد ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ با در پیش گرفتن سیاست متفاوت نسبت به اوباما می خواهد با این حمله زمینه تحقق یافتن چنین ایده ای را فراهم آورد تا بدین ترتیب نیروی هوایی سوریه نتواند مواضع تروریست ها را مورد حمله قرار دهد و توان نظامی دولت سوریه در رویارویی با تروریسم کاسته شود. آمریکا و همپیمانانش امیدوارند در نهایت با در پیش گرفتن چنین رویکردی نظام حاکم بر سوریه را سرنگون کنند.
چهارم : آمریکا با این حمله می خواست با انهدام جنگنده ها و بالگردهای سوریه از توان نظامی این کشور بکاهد و به نظام سوریه و همپیمانان منطقه ای و بین المللی اش این پیام را بدهد که هیچ جای سوریه برای آنان نقطه امن به شمار نمی آید.
** سکوت آمریکا در مورد استفاده تروریست ها در عراق و سوریه از تسلیحات شیمیایی
در اینجا این سوال مطرح می شود که اگر آمریکا واقعا دلسوز مردم جنگ زده عراق و سوریه است پس چرا در مورد استفاده گسترده تروریست ها در این دو کشور از تسلیحات شیمیایی مهر سکوت بر لب زده است؟ چرا شورای امنیت سازمان ملل علیه تروریست اقدامی انجام نداده است؟ چرا علیه آنان قطعنامه صادر نمی کند؟
غرب با وجود شواهد انکارناپذیر اثبات کننده استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی، این موارد را نادیده می گیرد و تلاش های خود را برای محکوم کردن دولت سوریه متمرکز کرده است و در این اقدامات اهداف سیاسی ضدسوری دنبال می کند.کشورهای غربی در حالی سوریه را به کاربرد سلاح شیمیایی متهم می کنند که در سه سال اخیر چندین مورد حمله با استفاده از مواد شیمیایی سمی توسط تروریست ها بویژه اعضای گروه داعش در سوریه و عراق ثبت شده است.
درهمین رابطه لازم به یادآوری است که از آغاز جنگ داخلی در سوریه که به تازگی وارد هفتمین سال خود شده است، صدها نفر از مردم این کشور بر اثر حملات شیمیایی تروریست ها جان خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال تروریست ها درمنطقه خان العسل در شمال حلب با استفاده از موشک های حاوی مواد شیمیایی چندین غیرنظامی را کشتند و بیش از یکصد نفر دیگر را نیز مجروح کردند.
عناصر داعش از سال 2014 به این سو بیش از 71 بار از سلاح شیمیایی درعراق و سوریه استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر ارتش سوریه در تاریخ 6 فروردین 1392 پس از عقب راندن تروریستها یک انبار سلاح، مهمات و مواد شیمیایی متعلق به آنان را در منطقه التعیبه در استان ریف دمشق سوریه کشف کرد.
ازسوی دیگر سامر عباس سخنگوی سازمان اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی سوریه در تاریخ یک‌شنبه 28 آذر 1395 اعلام کرد که این کشور مدارک و شواهد استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی جمع آوری شده را به بازرسان بین المللی (OPCW) ارائه کرده است.
موارد یاد شده تنها چند مورد اندک از موارد بی شمار استفاده تروریست ها در سوریه و عراق از تسلیحات شیمیایی را به اثبات می رساند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها