نیکی هیلی: ترامپ متوقف نمی شود

نیکی هیلی: ترامپ متوقف نمی شود
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 02:58

نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه ترامپ متوقف نمی شود، مدعی شد حمایت گسترده بین المللی از اقدام آمریکا نشان از درست بودن تصمیم رئیس جمهوری این کشور در حمله به سوریه است.

العالم - امریکا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم نیکی هیلی در گفتگو با برنامه STATE of the UNION سی.ان.ان درباره آستانه اقدام های آمریکا درارتباط با سوریه گفت: چیزی که می توانم بگویم این است که آنچه این هفته روی داد یکی از بهترین ساعات رئیس جمهوری بود که بنشیند و همه صحبت ها را بشنود و نظر هر کدام از اعضای شورای امنیت را بداند. وی می خواست به خوبی اسناد را بداند، گزینه های پیش رو را بشناسد و از خطرها آگاه شود و گزینه های سیاسی را متوجه شود. بعد از همه اینها، تصمیمی قاطع گرفته شد که به سود همه دنیاست و می توانم به شما بگویم این اقدام، واکنش وی به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه بود. خواستم به اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی اطلاع و هشدار رسانده شود که وی (ترامپ) در این نقطه متوقف نمی شود و اگر نیاز به اقدام بیشتری باشد، اقدام بیشتری را انجام می دهد و این امر بستگی به این دارد که واکنش ها چه هستند و در سوریه چه روی می دهد و اینکه اطمینان یابیم به سوی راه حل سیاسی حرکت می کنیم. از این رو خیلی ها باید بر تلاش های خود بیفزایند. آمریکا همچنان نظاره گر و فعال است و باید ببینیم چه روی می دهد.
وی ادامه داد: موضوع اینجاست که غیر نظامیان بی گناه از سوی رژیمی ستمگر آسیب می بینند و روسها تلاش می کنند از این رژیم حمایت کنند و برای رژیم اسد بهانه تراشی کنند. با دیدن این تصاویر و دهشتی که حاکم بود، می توان فهمید که از تسلیحات شیمیایی استفاده و قطعنامه های متعدد شورای امنیت نقض شده اند. رئیس جمهور هم گفت که دیگر کافی است و قرار نیست ما همچنان نظاره گر باشیم.

جنگ جهانی سوم

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره تفاوت دیدگاه های ترامپ قبل و بعد از ریاست جمهوری در حمله به سوریه و نگرانی از شروع احتمالی جنگ جهانی سوم گفت: وی در دو هزار و سیزده رئیس جمهور نبود. البته من نمی دانم در آن زمان چه فرایندی دنبال می شد ولی فرایندی که این هفته دنبال شد این بود که وی دیگر استفاده از تسلیحات شیمیایی را قبول نمی کند و دیگر موضوع حرف زدن نیست بلکه باید عمل کرد. چیزی که در شورای امنیت شاهدش بودیم، نفس راحتی بود که کشیده شد و از آمریکا به خاطر این اقدام تقدیر شد. ما در این خصوص با روسیه تماس گرفتیم زیرا باید این کار می شد؛ ایران را زیر نظر گرفتیم زیرا باید به نفوذ این کشور(سوریه) خاتمه داده شود و به سوریه نیز گفتیم که دیگر قرار نیست نظاره گر باشیم. از این رو امیدوارم کاری را که رئیس جمهور انجام داد از دید ایران، سوریه و روسیه این باشد که این رئیس جمهوری است که از اقدام کردن وحشتی ندارد و انتظار دارد به سوی راه حل سیاسی حرکت شود و آنها نیز باید اراده ای واقعی برای این کار نشان بدهند.
وی درباره اینکه آیا ترامپ دیگر نگران این نیست که سوریه به باتلاق تبدیل یا باعث شروع جنگ جهانی سوم شود گفت: می توانم این را بگویم که براساس گفتگوهایی که من این هفته داشتم، وی از خطرات و اوضاع جاری و سابقه تحولات خبر دارد و براساس اینها تصمیم گرفته است. تصمیم وی هم درست بود و می توان از واکنش جامعه جهانی که حمایتی گسترده داشت، دانست که این تصمیم درست بود.
وی درباره اینکه آیا برکناری اسد از قدرت برای آمریکا اولویت به شمار می آید یا نه گفت: چندین اولویت مطرح هستند و برکنار اسد یکی از اولویت هاست. کاری که ما می خواهیم انجام دهیم، قطعا شکست داعش است. دوم اینکه ما نمی توانیم سوریه را با اسد آرام ببینیم. موضوع دیگر نفوذ ایرانیان در آنجاست. در نهایت، باید به سوی راه حل سیاسی حرکت کرد زیرا اوضاع پیچیده است و راه حل هایی ساده وجود ندارند و باید راه حلی سیاسی یافت. می دانیم که تا زمانی که اسد در رأس حکومت باشد، راه حل سیاسی به دست نمی آید. اگر به اقدامات وی نگاه کنیم می بینیم بسیار دشوار است سوریه ای با حضور اسد ایجاد شود که آرام و باثبات بماند.
هیلی اضافه کرد: البته این چیزی نیست که آمریکا بخواهد درباره اش تصمیم بگیرد بلکه باید همه جامعه جهانی درباره آن تصمیم گرفته است. از این رو رئیس جمهور همچنان بر نظارت بر اوضاع ادامه می دهد و ما همچنان از جامعه جهانی می خواهیم بر فشارهای خود برای رسیدن به راه حل سیاسی ادامه دهند. این دولت نیز در صورت اقتضاء وارد می شود.

موضع کنگره درارتباط با حمله به سوریه

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره لزوم مراجعه ترامپ به کنگره برای اقدام نظامی ضد سوریه گفت البته این به نوع اقدام نیز بستگی دارد. باید بگویم که ما همکاری نزدیکی با سران کنگره داریم. همچنین باید هماهنگی های گسترده ای با ژنرال متیس درباره نحوه مدیریت این مساله انجام می شد. همچنین می دانم که ژنرال هلی و معاون رئیس جمهور در کنگره حضور داشتند و با سران کنگره در ارتباط بودند. این مساله تنها برای جامعه جهانی غافلگیر کننده بود. ما در قالب تیمی عمل کرده ایم و رئیس جمهور نیز کار را با همه اعضای کابینه خود به صورت تیمی انجام داد. همچنین با اعضای کنگره نیز همینطور بود و اگر قرار باشد اقدامی مشابه صورت بگیرد، همین کار انجام می شود.
وی درباره اینکه آیا رئیس جمهور به دنبال مجوز کنگره برای اقدام نظامی خواهد بود یا نه گفت: باید بگویم وی گفته است کنگره را جدای از اینکه چه اتفاقی روی می دهد، در جریان کار قرار می دهد ولی درباره اینکه چه اقداماتی در خصوص کنگره انجام می دهد، باید از رئیس جمهور سوال شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره سوال مجری مبنی بر اینکه ایا رئیس جمهور ترامپ به دنبال تحریم ایران و روسیه در خصوص موضوع سوریه است یا نه گفت: این گفتگویی است که داریم و شروع شده است. با این حال باید به اوضاع نگاه کرد. چیزی که داریم فاجعه ای بزرگ است که افراد بی گناه که شمار عمده ای از آنان کودکان هستند، کشته می شود. اولین واکنش روسیه این نیست که چه میزان فاجعه بزرگی روی داده است یا اینکه چگونه توانسته اند این کار را بکنند بلکه این بود که (دولت) اسد این کار را انجام نداده است. این چه واکنشی است؟ برای همین است که درباره روسیه تحقیق می شود. ما بر اساس اسناد می دانیم که کار اسد بود و دقیقا می دانیم چه روی داده است. برای همین هیچ گزینه ای از روی میز برداشته نشده است و چیزی که شاهدش خواهیم بود رهبری مقتدرانه آمریکاست که در جایی که لازم باشد، وارد عمل می شود. ما حمایت متحدانمان را داریم و این را تا حدود زیادی در شورای امنیت داشتیم.
هیلی ادامه داد: شما شاهد این خواهید بود که ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا امنیت مردم آمریکا و نیز امنیت بین المللی تامین شود. این موضوع، نه فقط مربوط به امنیت ملی بلکه موضوع امنیت بین المللی است و رئیس جمهور می خواهد این موضوع مشخص شود و واکنش بر همین اساس باشد.

روسها باید پاسخ دهند

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفتگو با برنامه STATE of the UNION سی ان ان مدعی شد روسها باید به سوال های زیادی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پاسخ بدهند.
هیلی درباره اظهارات نماینده روسیه درباره جعلی بودن اسناد آمریکا درباره حمله ادعایی شیمیایی در سوریه گفت : پیش از همه، برای من جای شگفتی بود که روسیه رو در رو چنین صحبت هایی را مطرح کرد. واقعیت این است که جای شگفتی است که آنها همچنان در حال سرپوش گذاشتن برای اقدامات اسد هستند و روسیه را در وضعیت جالبی در جامعه جهانی قرار نمی دهد. مساله اینجاست که همه ما این اسناد و شواهد را دیدیم و رئیس جمهور نیز این شواهد را دیده است. همه این اسناد محرمانه اند و در صورت لزوم، از این طبقه بندی خارج می شوند ولی آنچه روی داده است کاملا روشن است. پمپئو، مدیر سیا نیز با همتایان خود در جامعه جهانی صحبت کرده و اطلاعات و اسناد را با آنان در میان گذاشته است. جامعه جهانی به روشنی موضوع خود را مطرح کرده و این روسیه است که منزوی مانده است و پافشاری دارد اسد چنین کاری نکرده است. دیگران همه به خوبی می دانند و می گویند که اسد این کار را کرده است.
هیلی درباره اینکه آیا کنگره نیز در جریان این اسناد قرار دارد یا نه گفت: این چیزی است که باید از رئیس جمهور بپرسید. اصولا رئیس جمهور می خواهد با کنگره درباره هر چیزی که روی می دهد، در ارتباط باشد. از این رو، هدف وی این است که همواره آنان را درباره هر اقدامی که انجام می دهد، در جریان بگذارد.
وی ادامه داد: چیزی که ما در حال حاضر می دانیم این است که روسیه باید به سوالاتی پاسخ بدهد زیرا وقتی به اوضاع نگاه می کنیم، باید دید آیا روسها می دانستند که تسلیحات شیمیایی وجود دارد و استفاده می شود و آن را از جامعه جهانی پنهان نگاه داشتند یا اینکه اسد آنها را فریب داده و تسلیحات شیمیایی خود را از آنان پنهان کرده است. این را نیز به یاد داشته باشیم که روسها مسئولیت این را که اسد دیگر تسلیحات شیمیایی در اختیار ندارد و هیچ سلاح شیمیایی مورد استفاده قرار نمی گیرد، به عهده گرفتند. از این رو، آنها باید به این سوالها پاسخ دهند. چگونه می توانند برای کارهای اسد سرپوش بگذارند زیرا اگر این کار را بکنند مشخص می شود که می دانستند که تسلیحات شیمیایی وجود دارد. روسها سوال های زیادی را باید پاسخ بدهند و برای همین وزیر تیلرسون اواخر همین هفته به روسیه می رود و پاسخ های زیادی از این نشست به دست خواهد آمد.پ

تضاد رفتار ترامپ با سوری ها

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره تضاد در مواضع ترامپ با ابراز همدردی برای کشته شدگان سوری از یک سو و منع ورود پناهجویان سوری از سوی دیگر گفت: من بارها شاهد این مساله بوده ام و باید بگویم تمرکز و مسئولیت اصلی وی حفظ امنیت مردم آمریکاست. این بسیار برای رئیس جمهور اهمیت دارد. وقتی موضوع پناهجویان پیش آمد، وی در واقع جامعه را به چالش کشید و پرسید اثبات کنید که فرایند بررسی ها دقیق هستند و می توانیم امنیت مردم آمریکا را حفظ کنیم. چیزی که وی می گفت این است که فرایند بررسی ها دقیق نیستند و اطلاعات کافی در دست نیست. نباید با عدم بررسی دقیق، جان مردم آمریکا را با خطر روبرو کرد. از دیگر سو رئیس جمهور را می بینیم که بسیار مهربان است و نمی تواند با مساله نقض (قوانین و قطعنامه ها) را با تسلیحات شیمیایی کنار بیاید. وی این مساله را نه فقط در قالب امنیت ملی بلکه امنیت بین المللی می بیند.
وی درباره اینکه آیا کودکان سوری نیز برای امنیت ملی آمریکا خطرناک هستند یا نه گفت: کودکان سوری به همراه والدین خود می آیند و ما نمی دانیم آنها چه مرحله ای از بررسی ها را می گذرانند و این بسیار جای ناخرسندی است. امیدواریم به نقطه ای برسیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.
وی افزود در نهایت باید به یاد داشته باشیم سوری ها نمی خواهند در جای دیگری زندگی کنند، می خواهند به کشور خود بروند و در کنار خانواده و عزیزانشان به سر برند. حمله هوایی نیز این بار برای همین انجام شد تا راه حل سیاسی را پیش برد و شاهد تکرار این حملات بی دقت که جان مردم بی گناه غیر نظامی و نه داعشی ها را می گیرد، نباشیم. از یک سو رئیس جمهور می خواهد جان مردم آمریکا را حفظ کند و از دیگر سو از غیر نظامیان بی گناه در سوریه حفاظت کند.
 

پربیننده ترین خبرها