اظهارات وزیرخارجه آمریکا درباره برکنار کردن اسد

اظهارات وزیرخارجه آمریکا درباره برکنار کردن اسد
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 04:01

وزیرامور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در باره اولویت واشنگتن برای برکنار کردن بشار اسد گفت که مهمتر از همه ماباید داعش را شکست دهیم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رکس تیلرسون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: اولویت ما در سوریه مقابله با تهدید داعش است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اولویت آمریکا برکنار کردن اسد از قدرت است،گفت:اولویت ما در سوریه  تغییر نیافته است.به نظرم رئیس جمهور در این رابطه کاملا شفاف بوده است.مهمتر از همه ما باید داعش را شکست دهیم.  من بایستی بگویم که که پیشرفت نظامی هم در سوریه و هم در عراق از زمان تحلیف رئیس جمهور ترامپ قابل توجه بوده است.ما همچنان مناطق زیادی را آزاد می کنیم. ما پیشرفت های قابل ملاحظه ای در آزاد سازی موصل در عراق  داشته ایم. ما با نیروهای ائتلاف و متحدانمان تعامل خوبی داشته ایم. ما در حال حرکت به طرف وضعیتی هستیم تا رقه را آزاد کنیم و ما همچنان به محدود کردن داعش و تهدیدی که این گروه برای سرزمین ما و همچنین خاک متحدانمان دارد، ادامه میدهیم.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال گوینده شبکه که پرسید:در رابطه با رئیس جمهور اسد شما گفتید  که هیچ تغییری در نتیجه این حمله در سیاست شما درباره وی ایجاد نشده است.آیا این موضوع حقیقت دارد.شما پیشتر گفتید که مردم سوریه باید سرنوشت وی را تعیین کنند،گفت:بدیهی است که حق تعیین سرنوشت از اصول ایجاد آمریکاست.معتقدم که آمریکا و متحدانمان خواهان این موضوع هستیم که مردم سوریه توانایی تعیین سرنوشت خود را داشته باشند. ما شاهد این موضوع بوده ایم که تغییر خشونت بار رژیم در لیبی چگونه بوده است و چه هرج و مرجی را می تواند به راه بیندازد و چه مصیبت هایی را برای مردمش به همراه داشت.
وی افزود: معتقدم آنچه که ما به آن امیدواریم این است که از طریق این فرآیند سوری، تعامل با اعضای ائتلاف، تعامل با سازمان ملل و به طور ویژه تعامل از طریق فرآیند موجود در ژنو بتوانیم نتیجه ای سیاسی را هدایت کنیم که از طریق آن مردم سوریه بتوانند سرنوشت بشار اسد و مشروعیت وی را تعیین کنند. معتقدم که موضوع چگونگی رسیدگی به اقدامات جنایتکارانه وی مطلبی است که باید بخشی از این فرآیند باشد.
تیلرسون گفت: معتقدم که مهم است که ما اولویت های خود را درباره سوریه  پیگیری کنیم و معتقدم که اولویت نخست ما شکست داعش است. با شکست داعش و از بین بردن خلافت آنها ما حداقل می توانیم تهدید آنها را نه تنها برای آمریکا بلکه برای ثبات منطقه از بین ببریم. معتقدم وقتی که تهدید داعش کاهش پیدا کند و از بین برود  ما می توانیم توجه خود را به تثبیت اوضاع در سوریه متمرکز کنیم. ما امیدواریم که ما بتوانیم از ادامه جنگ داخلی جلوگیری کنیم و طرف ها را بر سر میز مذاکره گرد هم آوریم و گفتگوها را در چارچوب فرآیندی سیاسی آغاز کنیم.
تیلرسون افزود: به طور شفاف این موضوع به مشارکت رژیم و حمایت متحدان آن نیازمند است و ما امیدواریم که روسیه نقشی سازنده را برای حمایت از آتش بس از طریق مذاکرات آستانه و همچنین ژنو انتخاب کند و اگر ما بتوانیم به آتش بس و ایجاد ثبات در سوریه برسیم آنگاه معتقدم و امیدوارم که ما شاهد شرایطی برای آغاز یک فرآیند مفید و سیاسی در این کشور باشیم.

پربیننده ترین خبرها