آینده فیزیک هسته ای ایران

آینده فیزیک هسته ای ایران
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 14:57

دانشمندان، سیاستمداران و سیاستگذاران علمی و پژوهشی کشور عزیزمان در زمینه های هسته ای باید به موارد علمی و پژوهشی اهتمام ورزند به گونه ای که این رویه بتواند در میان مدت و بلندمدت نیازهای صنعتی و پژوهشی و آزمایشگاهی ما را برطرف کند.

العالم-ایران

 دانش و فناوری هسته ای از زمان درک و به اختیار گرفتن آن توسط بشر همواره مورد توجه خاص دانشمندان و سیاستمداران کشورها بوده است به گونه ای که به هر طریق یا ترفندی رقیبان خود را از ابعاد گسترده آن محروم و یا لااقل در پروژه های چند ملیتی خود را شریک پروژه های کلان هسته ای کنند.

شتابدهنده بین المللی هسته ای سرن، ساخت نیروگاه های هسته ای نسل جدید میان ژاپن و فرانسه، تحقیقات اسپکتروسکوپی پیشرفته میان ژاپن، آمریکا و سایر کشورها همه نشان از پر اهمیت بودن و تلاش روزافزون و رقابت گونه در دستیابی کشورها به فناوری های مدرن صلح آمیز هسته ای است.
توجه دانشمندان، سیاستمداران و سیاستگذاران علمی و پژوهشی کشور عزیزمان در زمینه های هسته ای باید معطوف به مواردی شود که صرفا علمی و پژوهشی بوده به گونه ای که بتواند در میان مدت و بلندمدت نیازهای صنعتی و پژوهشی و آزمایشگاهی ما را برطرف کند.
در این میان می توان با برنامه ریزی های معقول به اهداف استراتژیک هسته ای برای امنیت و رفاه مردم عزیزمان گام برداشت که لازمه آن مدیریت منابع انسانی و سرمایه گزاری در بخش های زیر است :
- ساخت تاسیسات و آزمایشگاه های پیشرفته هسته ای از قبیل شتابدهنده های مختلف که امروزه در مقیاسی کوچک ساخته می شوند.
- تحقیق و توسعه فناوری های تولید ایزوتوپ ها و تولید بهینه ایزوتوپ های آزمایشگاهی
- یافتن بازارهای جهانی برای محصولات تولید شده و یا مرتبط با فناوری هسته ای به منظور امکان تولید دائمی این محصولات که لازمه داشتن تاسیساتی همیشه فعال است.
- لزوم هدایت پژوهش های هسته ای کشور بر اساس نیاز واقعی کشور به محصولات هسته ای به خصوص ایزوتوپ ها، این هدایت لازم است از بالا به پایین صورت گیرد به این معنا که شورایی با محوریت هدایت پژوهش های هسته ای که هدف از آن بر طرف ساختن نیازهای صنعتی کشور است، وظیفه تعریف پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری را به عهده خواهد داشت.
تحقیقات هسته ای پایه ای مورد نیاز کشور که باید توسط دانشکده های هسته ای و فیزیک اتمی و ملکولی پیگیری شود شامل موارد زیر است:
- برهمکنش ماده و ذرات هسته ای
- اسپکتروسکوپی جرمی
- چند روش محدود غنی سازی
- نیمه عمر
- به دام اندازی لیزری
- تولید جریان های بالای یونی
- تزریق پلاسمایی
- انتقال و خنک سازی باریکه ای
- ابررساناهای آر اف RF
- دستیابی به روش های محاسبه ای فوق سریع
- قطبی سازی اسپین های اولیه
- استخراج، تجزیه و انتقال مواد رایواکتیو
اینها مواردی از دانش و کاربردهای مرتبط با فناوری هسته ای است که ضرورت دارد قانون گذاران و مسئولان اجرایی کشور با توجه به ظرفیت های به وجود آمده اقدامات عاجل برای تاسیس و یا توسعه آنها از خود نشان دهند تا کشور عزیزمان و جوانان برومند آن بتوانند در تمامی زمینه ها و بدون محدودیت پا به پای کشورهای پیشرفته و صاحب این علوم و فنون حرکت کنند.

منبع ایرنا، نویسنده: دکتر علی معافی، فیزیکدان اتمی و استاد دانشگاه 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها