آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
يکشنبه 17 ارديبهشت 1396 - 11:47

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه، زیر تدابیر شدید امنیتی با شرکت «امانوئل مکرون» میانه رو از حزب «در حرکت» و «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی برگزار می شود.

العالم-اروپا
دور نخست این انتخابات سوم اردیبهشت جاری بین 11 نامزد از احزاب و جناح های مختلف سیاسی برگزار شد که به دلیل کسب نشدن اکثریت مطلق آرا توسط یکی از نامزدها، دو پیشتاز دور پیشین امروز نیز در برابر یکدیگر صف آرایی می کنند.
وزارت کشور فرانسه امانوئل مکرون و مارین لوپن را به ترتیب با کسب 24.1 و 21.3 درصد آرا، پیروز مرحله نخست انتخابات این کشور اعلام کرده است.
تارنمای روزنامه فرانسوی «لوموند» با انتشار گزارشی اعلام کرده است که در دور دوم این انتخابات نزدیک به 47 میلیون فرانسوی برای انتخاب هشتمین رئیس جمهور از جمهوری پنجم فرانسه، به پای صندوق های رای می روند.
داشتن ملیت فرانسوی و حقوق مدنی و سیاسی از جمله مولفه های ضروری برای رای دهندگان اعلام شده است که بر اساس آن 45میلیون و 678 هزار تن به نمایندگی از 88.6 درصد جمعیت فرانسوی ساکن در این کشور و یک میلیون و 300 هزار تن به عنوان فرانسوی های خارج از کشور، در این انتخابات رای می دهند.
برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 69 هزار و 245 ایستگاه رای گیری در سرزمین اصلی و مناطق ماوراءبحار پیش بینی شده است.
در این زمینه 66 هزار و 546 محل اخذ رای مستقر در سرزمین اصلی از ساعت هشت صبح به وقت پاریس (10:30 به وقت تهران) کار رای گیری را آغاز می کنند و این روند تا ساعت 20 در کلانشهرها ادامه می یابد.
این در حالی است که فرایند رای گیری در خارج از کشور و برخی از مناطق ماوراءبحار همچون گوادلوپ، گویان، مارتینیک، سن بارسلمی، سن مارتین، سن پیر، میکلون و پولینزی دیروز کلید خورده است، اما در مناطقی همچون کالدونیای جدید، مایوت و رئونیون کار رای گیری امروز صورت می گیرد.
بر اساس قانون انتخابات فرانسه، هیچ نتیجه ای (جزئی یا نهایی)، به جز آرای ممتنع، نباید پیش از بسته شدن آخرین ایستگاه رای گیری منتشر شود و تخطی از این قانون جریمه نقدی 75 هزار یورویی به دنبال دارد.
براساس گزارش تارنمای روزنامه لوموند، نتایج رسمی انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه بسته به اختلافات و دادخواهی ها، باید تا روز پنج شنبه 11 مه (21 اردیبهشت) توسط شورای قانون اساسی اعلام شود.
بر اساس اطلاعیه وزارت کشور فرانسه، امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز همچون دور نخست توسط افزون بر 50 هزار نیروی پلیس و ژاندارم تامین می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها