محققان هلندی در راه ساخت آسفالت خود ترمیم شونده

محققان هلندی در راه ساخت آسفالت خود ترمیم شونده
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 21:19

دانشمندان هلندی مدتی است در حال آزمایش نوعی آفالت برای خیابان و رها ها هستند که قابلیت خودترمیمی دارد.

العالم - گوناگون

چاله ها و گودال های به وجود آمده در روکش آسفالت خیابان ها، همواره برای شهری مدرن یک مصیبت بزرگ تلقی شده و نه تنها برای رانندگان آزار دهنده هستند بلکه سبب به وجود آمدن خطراتی هم می شوند. حال یک تیم تحقیقاتی در هلند توانسته اند با آسفالت های خود ترمیم، راه حلی برای این مشکل مهیا کنند.

گفتنی است «Erik Schlangen»، محقق علوم مواد در دانشگاه دلف هلند در حال آزمایش آسفالتی است که درون آن فیبرهای فلزی بسیار کوچکی قرار دارند که خاصیت رسانایی را به درون آسفالت راه می دهند. بنابراین با اعمال یک جریان الکتریسیته در طول جاده (احتمالاً توسط یک آهنربای عظیم) باعث به وجود آمدن حرارت در فیبرها و آسفالت پیرامون آن شده و از همین رو می تواند سبب بسته شدن ترک ها و در نتیجه جلوگیری از به وجود آمدن گودال ها و چاله ها شود.

لازم به ذکر است فرآیند مذکور در طول هفت سال گذشته در ده ها جاده عمومی و مختلف کشور هلند مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و هم اکنون تمام آنها در وضعیتی بسیار خوب به سر می برند. اما باید گفت که آسفالت های معمول هم در این مدت زمان نسبتاً کوتاه عملکردی مشابه از خود نشان می دهند و «Schlangen» به دنبال آن است تا عملکرد رویه های جدید را در بلند مدت مورد بررسی قرار دهد.

دمای فیبرهای فلزی موجود در آسفالت خود ترمیم، به هنگام اعمال جریان الکتریکی بالا رفته و سبب بسته شدن ترک ها می شود.

ناگفته نماند تحقیقات نشان می دهند که آسفالت های با قابلیت خود ترمیمی حدود 25 درصد نسبت به روکش های معمول هزینه بیشتری را در پی خواهند داشت اما از طرف دیگر با طول عمر حدوداً دو برابری خود می توانند مبلغ قابل توجهی از هزینه های نگهداری و ترمیم را کاهش دهند.

دیجیاتو

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها