آزادی فعال زن عربستانی پس از بازداشت بدون اتهام!

آزادی فعال زن عربستانی پس از بازداشت بدون اتهام!
پنج‌شنبه 18 خرداد 1396 - 20:07

دولت عربستان یک فعال زن مشهور این کشور را از زندان آزاد کرد. مقام های سعودی اتهام این فعال حقوق زنان را اعلام نکرده اند.

العالمعربستان
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فهدی البتیری بازیگر طنز عربستانی اعلام کرد همسرش "لجین الهذلول" چهار روز پس از بازداشت در فرودگاه الدمام در شرق عربستان آزاد شده است.
نیروهای امنیتی عربستانی این فعال حقوق زنان را که در امارات در حال تحصیل است شامگاه یکشنبه گذشته بازداشت کردند و هیچ گونه توضیحی درباره اتهام های مطرح شده علیه وی ندادند.
پیشتر سازمان عفو بین الملل اعلام کرده بود با توجه به مشخص نبودن دلایل بازداشت الهذلول، این موضوع با ابهاماتی مواجه است.
فعالان حقوق بشر زن عربستانی که با الهذلول تعامل دارند در این باره اعلام کردند که آنها نیز از دلیل بازداشت همکارشان هیچ اطلاعی ندارند. اما وی همواره پیشتاز فعالیت های حقوق بشری و فراخوان ها برای افزایش حقوق زنان در عربستان بوده است.
یادآور می شود پایگاههای اجتماعی شاهد فراخوان های اعلام همدردی با الهذلول بوده است و میلیون ها عربستانی در هشتگ "#توقیف_لجین" به اعلام حمایت از وی پرداخته و خواستار آزادی وی به عنوان یک فعال مسالمت جوی حقوق بشر و مدافع حقوق زنان بوده اند.
این دومین بار است که دولت عربستان الهذلول را بازداشت کرده است. وی در ماه دسامبر 2014 نیز زمانی که تلاش می کرد در هنگام ورود به خاک عربستان از امارات رانندگی کند بازداشت شد و تا فوریه 2015 در بازداشت بود. رانندگی زنان در عربستان ممنوع است.
الهذلول یکی از بارزترین فعالان زن عربستانی در زمینه دفاع از حقوق بشر است که برای تحقق خواسته های زنان این کشور در زمینه دستیابی آنها به حقوق بیشتر از جمله حق رانندگی کردن و کاستن از سلطه ولی به ویژه اذن وی برای مسافرت یا دریافت گذرنامه و همچنین اشتغال در برخی مشاغل یا داشتن منزل مستقل تلاش می کند.
الهذلول  به علت حضور در یک فیلم مستند آمریکایی که از آن به عنوان اثری موهن به عربستان یاد شده است، بحث و جدل فراوانی به پا کرد و ممکن است بازداشت کنونی وی نیز به دلیل شرکت وی در این اثر باشد که با انتقادات گسترده و شدیدی مواجه شد؛ به طوری که حتی برخی از کاربران عربستانی پایگاههای اجتماعی وی را به "خیانت بزرگ" متهم کردند.
216

پربیننده ترین خبرها