مسئله مهم امنیتی در بازار گوشی های موبایل

مسئله مهم امنیتی در بازار گوشی های موبایل
چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 09:03

رقابت حسگرهای امنیتی میان موبایل ها داغ شده است. کدام یک از آنها واقعا کار می کنند و ارزش خرید بیشتری به محصول می دهند؟

العالم - گوناگون

با معرفی گوشی سامسونگ S8 و قابلیت امنیتی خاص آن یعنی حسگر تشخیص تنبیه چشم، بحث امنیت گوشی ها دوباره داغ شده و مخالفان و موافقان خود را به صحنه شبکه های اجتماعی آورده است. بسیار از افراد این فناوری و دیگر فناوری های مربوط به مشخصات بدنی انسان را قابل فریب دادن دانسته و به امنیت آنها شک دارند. از طرفی بسیاری از وارد کردن رمز و یا کشیدن الگو خسته شده و از این فناوری های جدید بسیار استقبال کرده اند.

این امر در مورد حسگر اثر انگشت که چند سال پیش به بازار آمده بود نیز صادق است ولی اکنون با توجه به همه گیر شدن آن، به نظر می رسد وارد عصری شده ایم که قرار است قفل ها فقط با مشخصات بدنی ما باز شوند. این فناوری به شیوه های مختلفی روی گوشی ها در حال آزمایش شدن است و فعلا فقط اثر انگشت امنیت قابل قبولی را به نمایش گذاشته است. دو فناوری اسکن عنبیه چشم و تشخیص صدا هنوز در مراحل اولیه خود هستند و نمی توان حساب زیادی روی آنها باز کرد. با این حال به سراغ گوشی های مختلف بازار که دارای این فناوری ها هستند رفته ایم تا ببینیم امنیت گوشی چقدر خرج روی دست مان گذاشته و بهترین گزینه کدام است.

گوشی هایی با اسکنر چشم

این فناوری تقریبا از سال 2015 روی بعضی گوشی ها به کار گرفته شد ولی هیچ وقت آنچنان که باید سروصدا نکرد زیرا بیشتر افراد آن را غیرضروری و ناکارآمد می دانستند تا اینکه سامسونگ به سراغ این فناوری رفت و گوشی مرحوم نوت 7 را به بازار فرستاد. این گوشی مجهز به اسکنر عنبیه چشم بود که با تمرکز روی قسمت رنگی چشم تان و خطوط نامنظم اش که فقط مختص خود شماست قفل گوشی را باز می کرد.

این فناوری با تابش اشعه مادون قرمز به چشم کاربر از آن عکس می گیرد. گوشی تصاویر ثبت شده را با استفاده از الگوریتم های خاصی تبدیل به کد می کند. این کد به عنوان مرجع در قسمتی مخصوص در دستگاه ذخیره می شود. اسکنر عنبیه در دفعات بعدی نیز تصاویر گرفته شده را تبدیل به کد می کند و آنها را با کد مرجع مقایسه می کند. اگر دو کد یکسان بودند قفل دستگاه باز می شود.

ارزان ترین گوشی دارای اسکنر عنبیه چشم

یکی از معروف ترین و اولین گوشی هایی که مجهز به اسکنر عنبیه شد مدل Lumia 950XL شرکت مایکروسافت بود. این گوشی در اوایل سال 95 به بازار ایران آمد و به خاطر سیستم عامل ویندوز و البته برند مایکروسافت که آنچنان در عرصه گوشی های هوشمند شناخته شده نیست، خیلی جدی گرفته نشد. اسکنر این گوشی هر چند از نمونه های اولیه محسوب می شود ولی عملکرد خوبی داشته و حتی زودتر از حسگر اثر انگشت بیشتر گوشی ها، قفل را باز می کند.

اگر به مشخصات گوشی نگاهی بیندازید متوجه قدرت آن با توجه به قدیمی بودنش می شوید. مایکروسافت سعی کرده تا از لومیا 950XL یک شاهکار بسازد. استفاده از یکی از تراشه های تراز اول دنیا یعنی اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام همراه با سه گیگابایت رم جای هیچ گونه نگرانی از لحاظ سخت افزاری برای کاربران گوشی باقی نمی گذارد. مایکروسافت در کنار این تراشه، 32 گیگابایت حافظه داخلی نیز قرار داده است. حدود قیمت: یک میلیون و 300 هزار تومان

بهترین گوشی دارای اسکنر عنبیه چشم

بی شک بهترین گوشی دارای این فناوری پرچمدار جدید سامسونگ یعنی S8 و S8 پلاس است. S8 بعد از تجربه ناموفق نوت هفت، دومین گوشی سامسونگ با این قابلیت است که هنوز آنچنان که باید تست نشده ولی خبرها حاکی از سرعت بالای شناسایی آن دارند. گوشی S8 از این قابلیت فقط برای باز کردن قفل گوشی بهره نگرفته است، بلکه می توانید پوشه ای از اطلاعات خصوصی داشته باشید که تنها با عنبیه چشم شما آنلاک شود تا مکانی امن و نزدیک خودتان برای نگهداری از شخصی ترین فایل های تان داشته باشید. به علاوه می توانید از این قابلیت برای باز کردن قفل نرم افزارها یا دسترسی به ایمیل و موارد دیگر نیز استفاده کنید. به نظر می رسد سامسونگ برنامه های زیادی برای این قابلیت در نظر گرفته که باید تا دو هفته دیگر صبر کنیم و ببینیم. حدود قیمت: دو میلیون و 880 هزار تومان
 

گوشی هایی با سیستم تشخیص صدا

این روش هنوز خیلی جا نیفتاده است و اگر چرخی در این حوزه بزنید بیشتر متوجه نرم افزارهای مرتبط با این امر می شوید تا قابلیت خود دستگاه. ولی با این حال بعضی شرکت ها جرأت به خرج داده و به سراغ این فناوری رفته اند تا شما بتوانید تنها با حرف زدن با گوشی، قفل آن را باز کنید اما این فناوری هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند و از لحاظ امنیتی مشکلات زیادی برای آن پیش بینی می شود. از ضبط شدن صدای شما توسط فرد دیگری گرفته تا تشابه صدا و تقلید صدا. در کل اگر از ما می شنوید خیلی این فناوری را جدی نگیرید. با این حال دو گوشی که در ادامه معرفی می شوند می توانند تا حدودی از پس این کار بربیایند.

ارزان ترین گوشی دارای سیستم تشخیص صدا

شرکت ZTE که به تازگی محصولات خود را در داخل ایران عرضه کرده است، یکی از اولین شرکت هایی است که به سمت این فناوری رفته است. گوشی Axon7 این شرکت که از قابلیت های صوتی خاصی بهره می برد، می تواند کار تشخیص صدای صاحب گوشی و تطبیق آن با الگوهای خاص خود دستورهای مختلفی از جمله باز کردن قفل گوشی را انجام دهد. در پیکره بندی این دستگاه از تراشه کوالکام اسنپدراگون 830، رم چهار گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی استفاده شده است. همچنین گزینه رم شش گیگابایت و حافظه 128 گیگابایت هم برای این مدل وجود دارد. دیگر مشخصات این گوشی شامل درگاه USB از نوع Type C می شود که می تواند داده ها را با سرعت زیادی منتقل کند. حدود قیمت: یک میلیون و 500 هزار تومان

بهترین گوشی دارای تشخیص صدا

در حقیقت لیست گوشی هایی که خود مجهز به این فناوری باشند خیلی کم است ولی با این وجود گوشی آیفون و دستیار پیشرفته آن یعنی سیری می تواند با کمک نرم افزارهای جانبی خود شرکت اپل این کار را انجام دهد. این قابلیت به تازگی دارای مشکلاتی شده و کمی طرفداران این برند را نسبت به امنیت گوشی نامطمئن کرده است. شما می توانید بدون دانستن پسورد گوشی و با پرسیدن سوالات خاصی به بعضی قسمت های گوشی دسترسی پیدا کنید. هر چند اپل قول داده در آپدیت های بعدی این مشکل را نیز برطرف کند. حدود قیمت: سه میلیون و 100 هزار تومان
 

گوشی هایی با حسگر اثر انگشت

این حسگر دیگر در حال تبدیل شدن به استاندارد باز کردن قفل گوشی، روی همه مدل های عرضه شده یک سال اخیر می شود. این قابلیت جالب با اینکه ضعف های خاص خود را دارد ولی در مقیاس محبوبیت و راحتی در استفاده برترین نوع حسگر امنیتی محسوب می شود. در ابتدا این فناوری فقط روی پرچمداران یافت می شد ولی در چند وقت اخیر به میان رده ها و حتی گوشی های نسبتا ضعیف نیز راه پیدا کرده است. در مدل های اولیه شما مجبور بودید انگشت خود را برای مدت زمان تقریبا دو ثانیه ای روی حسگر نگه دارید یا در گوشی های سامسونگ مجبور بودید انگشت خود را از بالا به پایین روی سنسور بکشید ولی اکنون تنها با یک تماس کوتاه در حد چند میلی ثانیه قفل گوشی باز می شود.

ارزان ترین گوشی با حسگر تشخیص اثر انگشت

طبق معمول چند سال اخیر در این بخش نیز هوآوی پیش قدم شده و ارزان ترین گوشی های دارای حسگر اثر انگشت را به بازار فرستاده است. ارزان ترین مدل بین میان رده های بسیار ضعیف این شرکت مدل GT3NMO است که در کنار حسگر اثر انگشت و با توجه به قیمت حدود 600 هزار تومانی خود، مشخصات خوبی در اختیارتان می گذارد. در این محصول پردازنده مرکزی هشت هسته ای روی تراشه Kirin650 قرار گرفته تا در کنار رم دو گیگابایتی در محیطی 64 بیتی به پردازش هر چه بهتر اطلاعات بپردازند.

شرکت هوآوی برای این محصول حافظه داخلی 16 گیگابایتی در نظر گرفته است. اگر شما به ثبت تصاویر مختلف با گوشی موبایل خود علاقه مند هستید، باید بدانید سنسور 13 مگاپیکسلی دوربین اصلی GT3، در کنار یک سنسور هشت مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی قرار گرفته و از سیستم عامل نسخه 6 اندروید بهره می برد. حدود قیمت: 650 هزار تومان

بهترین گوشی دارای اثر انگشت

بین تمام گوشی های مدرن و قدرتمندی که به این فناوری مجهز هستند، بعضی با نوع قرار گرفتن حسگر و البته عملکرد پرسرعت شان در لیست بهترین گوشی های دارای این فناوری قرار می گیرند. بهترین گوشی در این زمینه سونی مدل Xperia X است که با طراحی متفاوت خود حرکتی رو به جلو در این زمینه انجام داده است.

حسگر اثر انگشت این گوشی در کنار آن و روی دکمه پاور آن قرار گرفته و در هنگام کاربری یک دستی فقط کافی است انگشت خود را به آن نزدیک کرده تا با شناسایی سریع آن قفل گوشی باز شود. با این حال این گوشی به سخت افزاری قابل قبول و نه چندان قدرتمند مجهز شده است.

استفاده از تراشه اسنپدراگون 650 در این گوشی قدرت زیادی را با خود به همراه ندارد. بقیه مشخصات گوشی مثل استفاده از سه گیگابایت رم و حافظه داخلی 32 یا 64 گیگابایتی نیز امری متداول در این رده قیمتی محسوب می شود. تنها برتری شاید لنزهای 23 و 13 مگاپیسکلی گوشی باشند که کمی آن را از بقیه هم رده های خود متمایز می کند. حدود قیمت: یک میلیون و 230 هزار تومان

 

روزنامه هفت صبح

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها