بدون آگاهی مقامات بغداد صورت می‌گیرد

پرواز بدون‌سرنشین‌های آمریکا بر فرار عراق

پرواز بدون‌سرنشین‌های آمریکا بر فرار عراق
سه شنبه 11 بهمن 1390 - 09:31

رئيس جمهوري آمريكا استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي درعراق را كم اهميت دانست و گفت اين برنامه بسيار محدود است و صرفاً با هدف حمايت از سفارت آمريكا در بغداد صورت مي گيرد!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه نيويورك تايمز؛ اولين منبعي كه از پرواز هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي درعراق پرده برداشت، نوشت اين برنامه خشم مسئولان بلندپايه عراقي را برانگيخته است.

به نوشته اين روزنامه، وزارت امور خارجه آمريكا استفاده از برخي هواپيماهاي بدون خلبان درعراق را در سال گذشته به طور آزمايشي آغاز كرد و بعد از تكميل عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق در ماه دسامبر، استفاده از اين هواپيماها را افزايش داده است.

اوباما درجلسه پاسخگويي به سوالات استفاده كننده از پايگاه هاي يوتيوب و گوگل پلاس در اينترنت گفت: واقعيت اين است كه استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان اقدامي عليه عراق نيست؛ بلكه ما از اين هواپيماها براي تضمين امنيت سفارت آمريكا در بغداد و حمايت از آن استفاده مي كنيم.

وي افزود: به نظر من، اين باور وجود دارد كه ما احياناً درمعرض خطر خواهيم بود و مساله مهم اين است كه همگان درك كنند كه اين اقدام در محدوده بسيار كم صورت مي گيرد.

"ويكتوريا نولاند" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نیز در این رابطه گفت دفتر امنيت ديپلماتيك، برنامه‌اي براي استفاده از هواپيماهاي كوچك موسوم به (يو.إي.وي) دارد كه مي تواند از تاسيسات و كاركنان آمريكايي در خارج عكس بگيرد.

نيويورك تايمز به نقل از يك مسئول بلندپايه آمريكايي نوشت درحال حاضر مذاكراتي براي كسب اجازه براي عمليات كنوني هواپيماهاي بدون خلبان بر فراز عراق درجريان است.

به نوشته این روزنامه سه مسئول بلندپايه عراقي در گفتگوهاي خود اعلام كرده اند كه با آن ها دراين باره رايزني نشده است.

نيويورك تايمز گفته است مشاور برجسته نوري المالكي نخست وزير عراق و مشاور امنيت ملي عراق و سرپرست وزارت كشور مسئولان عراقي هستند كه با آن ها دراين باره رايزني شده است.

نولاند از توضيح درباره اين مساله كه آيا دولت آمريكا درباره پرواز هواپيماهاي بدون خلبان از مسئولان عراقي اجازه گرفته يا خير خودداري كرد و به اين مساله اكتفا كرد كه واشنگتن همواره با دولت هاي ديگر به شكل گسترده درباره اقدامات مربوط به حمايت از ديپلمات هاي آمريكايي رايزني مي كند.

از هواپيماهاي بدون خلبان علاوه بر پرواز بر فراز مراكزي مانند سفارت خانه ها، براي نظارت بر جاده ها و زير نظر گرفتن تحركات ديپلمات هاي آمريكايي هنگام رفتن به اماكن مختلف، استفاده مي شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها