توسط روسیه و چین صورت گرفت

وتوی قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت

وتوی قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت
شنبه 15 بهمن 1390 - 18:21

روسيه و چين روز شنبه و براي دومين بار قطعنامه غربي و عربي ضد سوريه را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، وتو كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از منابع خبری، بجز دو كشور چين و روسيه ، 13 كشور دیگر عضو شوراي امنيت به قطعنامه ضد سوريه راي موافق دادند.

اين قطعنامه توسط كشورهاي اروپايي و عربي تهيه شده بود و در آن از طرح اتحاديه عرب براي حل و فصل بحران سوريه حمايت و تجاوزات در اين كشور محكوم شده بود.

روسيه و چين پيش از اين در پنجم اكتبر، قطعنامه ديگرضد سوريه را وتو كرده بودند و اين بار نيز از حق وتو استفاده كردند.

" محمد لوليشكي " نماينده مغرب در سازمان ملل كه كشورش نقشي اساسي در تدوين پيش نويس قطعنامه ضد سوری داشت ،از وتوي اين قطعنامه توسط چين و روسيه بشدت ابراز خشم و تاسف كرد.

هیات نمایندگی انگلیس و " ژرار آرو " نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز وتوي  قطعنامه ضد سوریه توسط چين و روسيه را برنتابیده و خشم خود را از شکست تلاش های ضد سوری خود ابراز کردند.

این در حالی است که وزير خارجه روسيه ساعتی قبل از رای گیری در باره قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت سازمان ملل گفت: در صورتي كه غربي ها در قبال قطعنامه  سوريه ، موضعي سازنده اتخاذ كنند، امكان دستيابي به اجماع وجود دارد.

" سرگئي لاوروف " هنگام بازگشت از كنفرانسي امنيتي در مونيخ واقع در جنوب آلمان افزود : اگر همكاران ما موضعي سازنده اتخاذ كنند ، به اجماع در شوراي امنيت دست خواهيم يافت و من مطمئنم كه همه كشورها بدون استثنا آن را امضا خواهند كرد.

وي خاطرنشان کرد : من با هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا و گيدو وستروله وزير خارجه آلمان در حاشيه كنفرانس بحث و گفت و گو كردم و اصلاحات مدنظر روسيه در خصوص قطعنامه را به اطلاع آن ها رساندم و آنها وعده دادند آن را بررسي می كنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها