افزایش نگرانی‌ها میان رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین:

آیا قطر در صدد مصادره حماس است

آیا قطر در صدد مصادره حماس است
سه شنبه 18 بهمن 1390 - 09:16

بسياري از اعضاي جنبش حماس از تاثير قطر بر سياست ها و موضع گيري هاي جنبش حماس و احتمال كاهش جدي جايگاه اين جنبش در ميان مردم فلسطين ابراز نگراني مي كنند، آن‌ها همچنين نگرانند كه نفوذ قطر در درون حماس خشم شماري از اعضاي برجسته جنبش را برانگيزد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم به نقل از المنار حماس با مشكل نفوذ قطر در جنبش و نقشه هاي دوحه براي اين جنبش مواجه است.

المنار به نقل از منابع نزديك به رهبري حماس همچنين از بازتاب هاي مواضع اخوان المسلمين بر اين جنبش و موضع گيري‌هايش در قبال تحولات منطقه رنج مي برد.

علاوه بر اين اسرائيل نيز شروط و تهديداتي را براي اين جنبش در نظر دارد كه حماس در آينده نه چندان دور خود را ناچار از پذيرش آن ها خواهد ديد.

شكل گيري روابط آشكار و محرمانه ميان اخوان المسلمين و دولت آمريكا بي‌ترديد آثاري را بر جنبش حماس خواهد داشت كه اين جنبش را از اهداف، آرمان ها و مناسباتش با ساير گروه‌هاي فلسطيني دور خواهد كرد.

منابع مزبور همراهي وليعهد قطر با رئيس دفتر سياسي جنبش حماس را در ديدار از اردن نه به نفع حماس، بلكه نشانگر ميزان اثرگذاري قطر بر این جنبش و تصميم گيري‌هايش دانستند.

آنها تاكيد كردند كه قطر نقش مشكوكي را ضد امت اسلامی به خصوص فلسطین ايفا مي‌كند و در خونريزي هاي صورت گرفته در برخي كشورهاي عربي دخالت دارد.

در فلسطين نيز گلايه‌هايي از رابطه جنبش حماس و قطر كه به مرحله وابستگي جنبش به دوحه رسيده است، وجود دارد.

این انتقادات پس از آن صورت می‌گیرد که رهبران حماس با حضور در دوحه سند توافق را فتح را امضا کردند. بر اساس گزارش‌های موجود، قطر در حالی که از رهبران حماس خواسته و آنها را تحت فشار گذاشته تا سوریه را ترک کنند، رابطه‌ای مستحکم با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و از همین‌رو برای بسیاری از مردم فلسطین و رهبران آن رابطه با این دوست صمیمی اسرائیل غیرقابل فهم است.

 

پربیننده ترین خبرها