آسمان همسایگان به روی هواپیماهای قطری بسته است

آسمان همسایگان به روی هواپیماهای قطری بسته است
شنبه 27 خرداد 1396 - 16:54

تلاش های قطر برای وادار کردن همسایگان خود در خلیج فارس به بازگشایی حریم هوایی خودشان به روی هواپیماهای این کشور بی نتیجه ماند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند تلاش های قطر برای وادار کردن همسایگان خود در خلیج فارس به بازگشایی حریم هوایی خودشان به روی هواپیماهای این کشور روز جمعه بی نتیجه ماند زیرا عربستان سعودی اعلام کرد مسدود شدن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای قطری بخشی از یک اختلاف سیاسی بزرگ تر است که از طریق سازمان بین المللی هوانوردی کشوری قابل حل نیست.

دو روز مذاکرات فنی با حضور وزیران حمل و نقل و مقامات هوانوردی چند کشور عربی خلیج فارس و مصر به همراه مقاماتی بلندپایه از سازمان بین المللی هوانوردی کشوری ( ایکائو) نتوانست برای قطر نتیجه ای درپی داشته باشد.

ایکائو نمی تواند قوانین و مقررات بر کشورها اعمال کند اما مسئولان تنظیم مقررات از 191 کشور عضو این سازمان تقریبا همیشه استانداردهایی را برای هوانوردی بین المللی تعیین و اجرا می کنند.

قطر از ایکائو درخواست کرده بود در مناقشه بین این کشور و برخی کشورهای عربی که حریم هوایی خودشان را به عنوان بخشی از تحریم های اقتصادی به روی قطر بسته اند، مداخله کند. این نخستین نشست سطح بالای کشورهای دخیل در بحران خلیج فارس بود اما هیچگونه مذاکرات مستقیم بین قطر و همسایگانش برگزار نشده است.

یکی از این منابع گفت اگر چه این مناقشه هوایی ممکن است در نشست هفته آینده شورای حکام ایکائو مطرح شود اما بعید است به این زودی ها در مورد این بحران تصمیمی گرفته شود.

پربیننده ترین خبرها