مسکو مذاکره ریابکوف با آمریکا را مشروط اعلام کرد

مسکو مذاکره ریابکوف با آمریکا را مشروط اعلام کرد
جمعه 23 تير 1396 - 14:17

روسیه انجام دیدار و مذاکره بین سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه این کشور و توماس شنون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا را به حل مشکل توقیف هفت ماهه دو ملک دیپلماتیک خود در واشنگتن و نیویورک مشروط کرد.

العالم ـ اروپا

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه روز جمعه در گفت وگو با پایگاه آنلاین روزنامه ایزوستیا تاکید کرد که اگر واشنگتن به گفت وگو برای بازگرداندن املاک توقیف شده ادامه ندهد، دیدار روز دوشنبه ریابکوف و شنون در واشنگتن برگزار نمی شود.
روسیه دیدار قبلی ریابکوف با این مقام آمریکایی را که قرار بود (دوم تیر) در شهر سن پترزبورگ برگزار شود نیز لغو کرده بود.
ریابکوف در این باره گفته بود که پس از گسترش تحریم های ضدروسی، وضعیت برای انجام گفت وگو مساعد نیست.
دی ماه سال گذشته اوباما به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت وی منجر شد، در یک اقدام ناگهانی 35 دیپلمات روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را در واشنگتن و نیویورک نیز توقیف کرد.
روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی تاکنون نیز ترامپ و سکانداران کاخ سفید نیز حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به توقیف املاک دیپلماتیک این کشور توسط واشنگتن گفت: برای کشور بزرگی مانند ایالات متحده به عنوان حامی قوانین بین المللی ادامه وضعیت کنونی را شرم آور می دانم.
لاوروف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، وضعیت پیرامون توقیف املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک را انزجار آور خواند و افزود که حل نشدن این مساله برای آمریکا زشت است.
از سوی دیگر، همزمان با این اختلاف ها، روسیه اعلام کرد مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35 دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را از روسیه اخراج می کند.
یک مقام وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه بدون اعلام نام و با انتقاد از خودداری دولت آمریکا برای بررسی این مساله و رفع مشکل ایجاد شده در شش ماه گذشته، خبر از برنامه اخراج دیپلمات های آمریکایی داد.
وی افزود: مسکو به عنوان اقدام متقابل به اقدامات آمریکا در اواخر سال گذشته 30 دیپلمات آمریکایی را اخراج می کند.
این مقام همچنین گفت که در طول شش ماه گذشته طرف آمریکایی (دولت ترامپ) هیچ اقدامی برای حل و فصل اختلاف دیپلماتیک بر سر توقیف اماکن دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک انجام نداده و مسکو مجبور به انجام اقدامات متقابل است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها