دغدغه عربستان روابط با اسرائیل، نه حمایت از مسجد الاقصی

دغدغه عربستان روابط با اسرائیل، نه حمایت از مسجد الاقصی
دوشنبه 26 تير 1396 - 21:27

شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه در تحلیلی به سکوت سنگین عربستان در قبال تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی پرداخت و نوشت: ریاض در حال حاضر حتی به قیمت فراموش شدن مسئله مسجد الاقصی، گام های سریعی برای عادی سازی روابط با اسرائیل بر می دارد.

العالم ـ عربستان

در حالی که اقدامات تحریک آمیز رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیان از جمله بستن درهای مسجد الاقصی همچنان ادامه دارد، برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان چنان درگیر موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل هستند که موضعی جز سکوت در قبال تجاوزهای این رژیم علیه الاقصی اتخاذ نکردند.
الجزیره در این تحلیل می نویسد، در حالی که دیگر صدای چندانی از سعودی در برابر اقدام های اسرائیل علیه مسجد الاقصی به گوش نمی رسد، صدای سیاستمداران، اندیشمندان و فقها علیه قطر گوش همگان را کَر کرده است؛ آن هم در برهه سیاسی که نشانه هایش گام های شتابان عربستان برای عادی سازی روابطش با اسرائیل است.
سعودی و همچنین بحرین، امارات و مصر کشورهای محاصره کننده قطر، موضع رسمی در قبال تجاوزهای اسرائیل در مسجد الاقصی و بستن درهای آن که برای اولین بار از سال 1969 اتفاق افتاد، اتخاذ نکردند.
عربستان با جایگاه رفیع دینی برای مسلمانان در قبال اقدام ها علیه مسجد الاقصی سکوت کرده است و به تبع آن صاحبان فکر و اندیشه، نویسندگان، فقها و سیاستمداران به جای اینکه صدای خود را در قبال این تجاوزات بالا ببرند، خواهان محاصره قطر و مردمش و تشدید اقدامات علیه این کشور هستند تا جایی که برخی گزینه نظامی را برای حل بحران ساختگی، پیشنهاد دادند.
در ادامه این تحلیل آمده است: ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس در سخنانی، دشمنی اسرائیل با کشورش در گذشته را با بحران چهار کشور عربی با قطر مقایسه کرد و بدون اینکه نامی از دوحه ببرد، گفت: برخی کشورها از اسرائیل هم برای عربستان منفورتر هستند.
در ادامه این تحلیل آمده است: ناظران می گویند بدتر از این سکوت سنگین عربستان، تلاش هایی است که برای از بین بردن اصل رابطه مسلمانان با مسجد الاقصی در حال انجام است؛ نمونه آن اظهارات احمد بن سعید القرنی مفتی سعودی است که چندی پیش به بهانه حفظ خون فلسطینیان گفته بود «مسجد الاقصی را برای یهود رها کنید».
وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آیا حرمت خون مسلمان فلسطینی کمتر از مسجد الاقصی است؟ از خدا بترسید و خون مردم را مباح نکنید، چه کسی گفته است که مرگ در راه مسجد الاقصی شهادت است؟
الجزیره نوشت: این سخن، رویکرد سیاسی جدید عربستان در قبال مسئله فلسطین، قدس و مسجد الاقصی را نشان می دهد و آن تلاش برای برداشتن گام هایی جهت عادی سازی روابط با اسرائیل است؛ موضوعی که روزنامه های غربی و اظهارات شخصیت های سعودی و اسرائیلی بر آن مهر تایید می زنند.
این تحلیل می افزاید: طبق گزارش های منتشر شده است، عربستان در حال حاضر به همراهی سایر کشورهای محاصره کننده قطر، زمام عادی سازی روابط با اسرائیل را با سرعت بیشتری به جلو هدایت می کند. هرچند مصر با تل آویو رابطه دارد و امارات وبحرین نیز بنابر اعلام روزنامه های اسرائیلی، روابط پنهانی با تل آویو دارند.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در ماه می گذشته (اردیبهشت/ خرداد) در مطلبی نوشت که ریاض پیش از سفر مشهور ترامپ به این عربستان، آمادگی خود را برای برقراری روابط سیاسی عادی با اسرائیل بدون هیچ شرط و شروطی اعلام کرده بود.
ترامپ هم کمی پس از سفرش به عربستان تاکید کرده بود: گام های بزرگی در مسیر صلح در خاورمیانه برداشته شده و «اتفاق غیر منتظره بزرگی» در راه است.
نباید از اینکه غافل ماند که بسیاری از صاحبان فکر و تصمیم گیران سیاسی، دوستی با اسرائیل را در مقابل دشمنی با ایران تبلیغ می کنند. انور عشقی ژنرال پیشین سعودی و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی جده با بیان اینکه تغییراتی در افکار عمومی عربستان در قبال اسرائیل ایجاده شده است، تاکید کرد: از میان آراء و نظرات مردم در توییتر دریافتیم که آنها می گویند حتی یک مورد دشمنی هم از اسرائیل علیه عربستان ثبت نشده است.
در همین راستا، دحام طریف الغنزی خبرنگار و نویسنده سعودی در صفحه شخصی خود در توییتر از عربستان خواست که زمام امور را به دست بگیرد و سفارت اسرائیل را در ریاض به منظور مقابله با ایران باز کند.
بسیاری از تحلیل گران طرح تبلیغات فکری و رسانه ای برای مثبت جلوه دادن اسرائیل را نقشه محمد بن سلمان ولیعهد می دانند تا از این طریق زمینه را برای افکار عمومی عربستان جهت وقوع هرگونه اتفاق احتمالی با اسرائیل فراهم کند.
روزنامه جرازلم پست اسرائیل نیز با اشاره به توافق مصر و عربستان در خصوص دو جزیره تیران وصنافیر و موافقت تل آویو با آن نوشت، این امر بیانگر ادامه تماس های پنهانی میان عربستان و اسرائیل و وجود منافع مشترک میان آنها است.
روزنامه یدیعوت آحرونوت نیز در این باره تاکید کرد: عربستان و اسرائیل مذاکرت برای برقراری روابط تجاری را آغاز کردند و امکان دارد که به زودی خط هوایی مستقیم میان عربستان و اسرائیل در آینده راه اندازی شود.
الجزیره در پایان می نویسد: سکوت عربستان و کشورهای محاصره کننده قطر در قبال مسئله مسجدالاقصی تکمیل کننده ادامه اقدامات لازم جهت عادی سازی روابط با اسرائیل است. این مسئله با محاصره قطر نیز که بلافاصله پس از سفر ترامپ به ریاض شروع شد مرتبط است. سکوت عربستان نشانه ای آن است که ریاض می خواهد با مشارکت اسرائیل، منطقه را وارد مرحله جدیدی کند؛ حتی اگر به قیمت فراموشی مسجد الاقصی و مبانی و اصول مسلمانان تمام شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها