کمیسیون تجاری مشترک عراق و عربستان تشکیل می شود

کمیسیون تجاری مشترک عراق و عربستان تشکیل می شود
سه شنبه 24 مرداد 1396 - 06:25

دولت عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد این کشور و عراق می خواهند یک کمیسیون مشترک تجاری تشکیل دهند و این نشان دهنده روابط خوب میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد دولت تصمیم گرفته است تشکیل کمیسیونی را برای هماهنگی میان عربستان و عراق تصویب کند و امضای (توافقنامه) آن را از طرف عربستان سعودی به عهده وزیر تجارت و سرمایه گذاری بگذارد.
روابط میان عربستان و دولت های عراق بعد از سقوط صدام، دیکتاتور این کشور در سال 2003، که شیعیان در آن دست بالا و با ایران روابط نزدیک دارند، دشوار بود.
اما در جریان دیدار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از عربستان سعودی در ماه ژوئن، دو کشور خواست خود را برای بهبود روابط اعلام کردند.
عراق و عربستان سعودی که هر دو عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک هستند، از کاهش بهای نفت که در سال 2014 اتفاق افتاد، متضرر شده اند.
هفته گذشته وزیر انرژی عراق و همتای عربستانی وی بر تعهد خود برای رعایت توافقنامه کاهش تولید نفت با هدف افزایش بهای نفت تاکید کردند و وعده دادند سیاست های نفتی خود را هماهنگ کنند.
بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک یا غیر عضو در آن وعده داده اند برای تثبیت قیمت نفت، تولید خود را کاهش دهند.
بر اساس گزارشی که آژانس بین المللی انرژی منتشر کرد، ریاض در ماه ژوئیه کاهش وعده داده شده را به طور کامل اعمال کرد اما بغداد فقط یک سوم کاهش نفتی را که وعده داده بود، عملی کرد.

پربیننده ترین خبرها