همه پرسی و سایه جنگ داخلی بر سر کرکوک

همه پرسی و سایه جنگ داخلی بر سر کرکوک
يکشنبه 26 شهريور 1396 - 22:26

تصمیم شورای استانی کرکوک برای مشارکت در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و تبعات بعدی این تصمیم که همراه با برکناری استاندار این استان بود، باعث تشدید تنش های قومی و مذهبی در این استان شده و به گفته فعالین مدنی سایه جنگ داخلی بر این استان سایه انداخته است.

العالم ـ گزارش 

جوان حسن عضو فراکسیون برادری در شورای استانی کرکوک تاکید کرد که تصمیم پارلمان عراق برای برکناری دکتر نجم الدین کریم استاندار این استان پایان بخشیدن به شراکت سیاسی در عراق می باشد و گفت 'دولت توافقی' دیگر در عراق وجود ندارد.
در نقطه مقابل وی علی مهدی عضو ترکمان شورای استانی کرکوک می گوید، اگر پارلمان عراق بر این باور است که این اقدام کاری قانونی و در چهارچوب اختیارات پارلمان انجام شده است ما از آن حمایت می کنیم و ضروری است استاندار کرکوک از سمت خود برکنار شود.
گفتنی است در پی برکناری استاندار کرکوک دولت اقلیم کردستان عراق و ریاست اقلیم، این اقدام را رد کرده و اعلام کردند به آن پایبند نخواهند بود.
با تندتر شدن مواضع طرفها در این خصوص شماری از اعضای نمایندگان پارلمان عراق در تلاش هستند شورای استانی کرکوک را نیز براساس قانون منحل کنند و با استفاده از قوه قهریه مدیریت استان را برعهده بگیرند.
علی مهدی گفت: برکناری استاندار کرکوک براساس درخواست نخست وزیر عراق صورت گرفته و قطعا ایشان منافع استان را مدنظر داشته است .
این عضو ترکمان شورای استانی کرکوک هشدار داد اگر این تصمیم اجرایی نشود تاثیر منفی بر منازعات سیاسی در استان کرکوک خواهد داشت و باعث بالا رفتن سطح تنش ها میان قومیتها و مذاهب استان می شود.
وی تصریح کرد: شورای استانی کرکوک بدون مدنظر قرار دادن نظرات ترکمانها و اعراب تصمیم به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گرفت.
علی مهدی اضافه کرد: در حالیکه دوستان کرد ما بر مشارکت و توافق سیاسی در بغداد تاکید دارند خود در استان کرکوک اولین کسانی هستند که اصل توافق سیاسی را نقض کردند.
خلیل حدیدی از اعضای عرب شورای استانی کرکوک نیز گفت: تصمیماتی که با شتاب گرفته می شود مملو از تاثیرات منفی است، ضروری است رهبران کردی و بغداد از موضع گیری های تند علیه یکدیگر پرهیز کنند چون این تصمیمات استان را پرتنش کرده و هر لحظه بیم تنش و درگیری می رود.
وی اضافه کرد: شورای استانی کرکوک در رای دادن به مشارکت در همه پرسی بدون حضور سایر گروههای استان عجله به خرج داد و تصمیم متقابل بغداد می تواند جنگ مذهبی را در کرکوک سبب شود.
دکتر نجم الدین کریم استاندار کرکوک در اقدامی بی سابقه در 29 آگوست با حضور در شورای استانی کرکوک در حالی که ترکمانها و اعراب نشست را تحریم کرده بودند شورا را تشویق کرد به طور یکجانبه در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام مشارکت کند.
صمد نجم الدین فعال مدنی در زمینه حقوق بشر که ریاست 11 سازمان غیردولتی را برعهده دارد در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: همه پرسی، تنش ها و اختلافات را بین شهروندان، احزاب و سازمانهای مدنی و غیردولتی تشدید کرده است و اگر به داد استان نرسند و راهی برای حل آن پیدا نکنند با بحران بزرگی در استان ربرو خواهیم شد.
وی افزود: در چنین فضایی هیچ کسی طرف مقابل را قبول ندارد و دیگری را دشمن خویش می بیند که این برای آینده استان نگران کنننده است.
صمد نجم الدین اضافه کرد: هم اکنون بی اعتمادی اجتماعی میان اقوام و مذاهب مختلف رفته رفته به اوج می رسد و همه پرسی درحال تبدیل شدن به آغازی برای بحرانی بزرگ است که قطعا هزینه این اقدامات را مردم بی گناه خواهند داد.
به گفته این فعال مدنی جنگ با داعش مردم استان را در کنار همدیگر قرار داده بود اما تصمیمات تکروانه و یک جانبه در خصوص همه پرسی مردم را نسبت به همدیگر بی اعتماد کرده و آنها را رو در روی همدیگر قرار داده است.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه شماری از احزاب کرد عراقی در تلاش است همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را 25 سپتامبر برابر با سوم مهرماه سال جاری در استانهای اقلیم و مناطق مورد مناقشه، علیرغم مخالفتهای شدید داخلی و خارجی برگزار کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها