هنگام امضای قرارداد موقت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام امضای قرارداد موقت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 13:00

رییس روابط کار اداره کل تعاون استان اصفهان گفت: با رونمایی از سامانه ثبت قراردادهای کار در مهر ماه، قرارداد سفید از میان خواهد رفت. کارگران باید هنگام ثبت قرارداد موقت به مواردی که باید در متن قرارداد ذکر شود توجه کنند.

العالم-ایران/اقتصادی

محسن احمدی در رابطه با آمار قراردادهای سفید و موقت، اظهار کرد: این قراردادها جایی ثبت نمی‌شوند که آمار دقیقی از آن در دست باشد، اما از 30 هزار شکایتی که در سال گذشته ثبت شده است، نزدیک به 90 درصد آنها به دلیل قراردادهای موقت رخ داده است.

وی در همین رابطه افزود: در میان این شکایات قرارداد سفید امضا نیز قرار داشته است، اما قرارداد موقت قانونی است و کارفرما طبق قانون مجاز به بستن این نوع قرارداد است، در صورتی که قرارداد سفید جرم است و اگر شکایتی در این زمینه داشته باشیم، قرارداد برای اطمینان از صحت امضا به کارشناسان دادگستری ارجاع خواهد شد.

رییس روابط کار اداره کل تعاون استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که کارشناسان دادگستری صحت امضا را تایید کنند اداره تعاون آن قرارداد را دائم تلقی می‌کند و قرارداد قبلی باطل می‌شود.

احمدی با بیان اینکه کارگر از سر ناچاری قراردادهای مشکل‌دار را امضا می‌کند، افزود: قراردادهای موقت با این که قانونی هستند، اما به دلیل موقت بودن و امنیت شغلی پایین و ترس از اینکه کارفرما قرارداد را تمدید نکند رضایت کامل کارگر را تامین نمی‌کند و کارگر به دلیل کمبود شغل ترجیح می‌دهد حتی قراردادهای مشکل‌دار را امضا کند، زیرا می‌گوید امضا می‌کنم چون شغل دیگری ندارم.

وی در رابطه با سامانه ثبت قراردادهای کار که در مهر ماه رونمایی خواهد شد، گفت: با رونمایی از این سامانه قراردادهای سفید قابل کنترل و حذف خواهند شد و مانع از ثبت قراردادهای سفید می‌شود، در حال حاضر نیز در صورتی که برای اداره کار اثبات شود که قرارداد سفید بسته شده است، کارگر پیگیری قضایی خواهد کرد و مجازات کیفری از سوی دستگاه قضایی برای کارفرما در نظر گرفته خواهد شد.

رییس روابط کار اداره کل تعاون استان اصفهان با اشاره به نکاتی که کارگر در هنگام بستن قرارداد موقت باید به آن توجه کند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد، خاطر نشان کرد: حداقل حقوق وزارت کار که 930 هزار تومان است و مزایا باید در قرارداد ذکر شده باشد، یک نسخه از قرارداد باید حتما در اختیار کارگر قرار گیرد که در این صورت خطر قرارداد سفید امضا نیز از بین خواهد رفت و مهم‌ترین نکته هنگام امضا قرارداد موقت ذکر مدت و تاریخ شروع و اتمام قرارداد است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها