۵۷ درصد واجدین شرایط در همه‌پرسی کاتالونیا شرکت نکردند

۵۷ درصد واجدین شرایط در همه‌پرسی کاتالونیا شرکت نکردند
دوشنبه 10 مهر 1396 - 08:28

دولت محلی کاتالونیا در اسپانیا اعلام کرد، در همه‌پرسی این منطقه برای استقلال که مادرید آن را غیرقانونی اعلام کرده بود، بیش از ۴۲ درصد از واجدین شرایط رای داده و ۹۰ درصد از آن‌ها به جدایی رای داده‌اند.

العالم ـ اروپا

به گزارش «اسکای‌نیوز»، «کارلوس پوچدمان» رئیس دولت محلی کاتالونیا، یکشنبه‌شب در بارسلون طی نطقی تلویزیونی اعلام کرد، کاتالان‌ها حق داشتن دولت مستقل را پیدا کردند.

دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که حدود 2.26 میلیون نفر در همه‌پرسی روز یکشنبه برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا، شرکت کردند و 90 درصد از آنها نیز رای به جدایی دادند.

این میزان استقبال به این معناست که از شمار 5.34 میلیون واجد شرایط برای رای دادن در همه‌پرسی کاتالونیا، 42.3 درصد در آن مشارکت داشتند.

  پوچدمان گفت: «ای شهروندان کاتالونیای من، ما این حق را پیدا کردیم که دارای دولتی مستقل به صورت یک جمهوری، باشیم.»

وی افزود: «دولت من، در چند روز آینده نتایج همه‌پرسیِ امروز را تحویل پارلمان کاتالان که محل تبلور حق حاکمیت مردم ماست خواهد داد تا بتواند در راستای قانون همه‌پرسی عمل کند.»

این در حالی است که «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، شامگاه یکشنبه تاکید کرد همه‌پرسی «غیرقانونی» است.

راخوی بدون ارائه جزئیاتی گفته اکثریت بزرگی از مردم ساکن شمال شرق اسپانیا خواستار جدایی نیستند.

دولت اسپانیا قول داده بود مانع این رای‌گیری شود چون آن را ناقض قانون اساسی کشور و غیرقانونی می‌دانست.

طبق اعلام مقام‌های محلی کاتالونیا، دست‌کم 844 نفر در جریان درگیری و خشونت‌های روز یکشنبه «مراقبت‌های پزشکی» نیاز داشتند. با این همه مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها به‌طور جدی زخمی شده و یا برای درمان در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گزارش تسنیم، از سوی دیگر، روزنامه «لاوانگاردیا» اسپانیا گزارش داد که گروه‌های حامی استقلال کاتالونیا و اتحادیه‌های کارگری خواستار اعتصاب عمومی در این اقلیم در روز سه‌شنبه، شده‌اند.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است با جمعیت 7.5 میلیون نفری در شمال شرقی اسپانیا است. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است ولی تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها