خطبه دوم نماز جمعه تهران؛

خاتمی: آمریکا چیزی از برجام باقی نگذاشته است/برجام قابل مذاکره نیست

خاتمی: آمریکا چیزی از برجام باقی نگذاشته است/برجام قابل مذاکره نیست
جمعه 14 مهر 1396 - 15:07

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که آمریکا هم جسم و هم روح برجام را نقض کرده و هیچ چیزی از آن برجام باقی نگذاشته است، تاکید کرد: مسوولان ما هم یکصدا گفته اند و می گویند برجام قابل مذاکره مجدد نیست؛ این موضع درستی است و ما آن را تقویت می کنیم.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به طرح موضوع برجام در روزهای اخیر اظهار داشت: حرفی که اخیرا می زنند و می گویند باید گفت و گوی مجدد صورت گیرد، بحمدالله مسوولان ما هم یکصدا گفته اند و می گویند برجام قابل مذاکره مجدد نیست این موضع درستی است.
وی تصریح کرد: این موضع را تقویت می کنیم؛ موضعی در شان عزت ملت ایران است و به عنوان امام جمعه به مسوولان محترم می گویم که تریبون نماز جمعه تریبون مردمی است. کارهای دیپلماتیک مربوط به وزارت خارجه است ما اینجا حرف مردم را می زنیم. حرف ما این است که به خدا و به این مردم باید اعتماد کرد.
خاتمی همچنین با تاکید بر این که به حمایت اروپا دل نبندید، گفت:با اروپا درگیر نیستیم و خوب است که مسوولان ما تعامل دارند اما مطئمن باشید اگر اروپا قرار باشد ایران یا آمریکا را انتخاب کند، آمریکا را انتخاب خواهد کرد. دلخوش به حمایت اروپایی ها نباشید.
وی تاکید کرد: مسوولان محترم همگی یکصدا گفتید که آمریکا نقض برجام کرده است اما مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریکا حمایت کرده است و می گوید نقض برجام نشده است.

هجمه به مسئولان عالی رتبه نظام

وی همچنین در خصوص هجمه به رئیس قوه قضائیه گفت: از اول انقلاب، نظام و انقلاب هدف بوده است و از جمله روش هایشان تخریب مسوولان عالی رتبه نظام بود. یادمان نرفته است تخریبی که از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی داشتند؛ آن روزها به ترور سخت افزاری و فیزیکی روی آوردند. الان روش عوض شده و وارد ترور نرم افزاری و تخریب شخصیت این رئیس مجتهد قوه قضائیه شده اند.
خاتمی افزود: ریشه اش روشن است؛ قوه قضائیه عزم خود را جزم کرده است با مفسدان اقتصادی قاطع برخورد کند؛ رئیس قوه قضائیه محکم در برابر فتنه گران ایستاده است و این هم هزینه اش است و بحمدالله خودشان هم متوجه هستند که با این ترفندها می خواهند آنها را از هدف والایشان بازدارند که نخواهند توانست.
وی گفت: هم وزیر اطلاعات و هم رئیس سازمان اطلاعات سپاه این تهمت ها را تکذیب کردند. رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفته است که طی ماه های آینده ما شاهد اتهام زنی به دیگر مسوولان هم خواهیم بود. عدو شود سبب خیر اگر خد ا خواهد.
خاتمی ادامه داد: با این دروغی که گفته اند، به فضل خدا، ملت در برابر همه خبرهای این ها یک علامت سوال بزرگ می گذارد و این گامی در مسیر بصیرت و همان حرفی است که بارها از این منبر به تعبیر مقام معظم رهبری - که این را تریبون نمی گویند - گفته ایم اخباری که از ناحیه بی تقواها داده می شود نباید بلافاصله گوش کرد و ترتیب اثر داد.

مسوولان نظام با سایت های ضد انقلاب قاطعانه برخورد کنند
وی تاکید کرد: با همه این ها، نظام، نظام مقتدری است. قطعا مسوولان نظام می دانند که منشاء این شایعات چیست؛ یک سایتی است که بهائی ها آن را تزریق و تامین می کنند. من نام نمی برم اما مسوولان محترم شما که بحمدالله مقتدرید، این سایت های ضد انقلاب را می شناسید با این سایت های ضد انقلاب قاطعانه برخورد کنید.

 متاسفانه گوش مسوولان اقلیم کردستان عراق به حرف حساب بدهکار نبود
خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه ها در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: متاسفانه گوش مسوولان اقلیم کردستان عراق به حرف حساب بدهکار نبود و سرانجام سوم مهر با همه پرسی به تعبیر مقام معظم رهبری خیانت را صورت دادند ولی خوشبختانه آن چیزی که این ها را ناکام گذاشته این است که جهان همه پرسی اقلیم را به رسمیت نشناخته است.
وی افزود: حتی آمریکا که ارباب صهیونیست ها است بیانیه داد و گفت به رسمیت نمی شناسد و حتی رژیم صهیونیستی که قبل از برگزاری همه پرسی حمایت می کرد رسما حمایت نکرد گرچه موضع آمریکا و صهیونیست ها در این رابطه رندانه به نظر می رسد.
خاتمی گفت: وحدت و همپیمانی که بین عراق، ایران ترکیه است راهکار است؛ باید تا دیر نشده مسوولان محترم یک پیمان قوی با هم ببندند و نگذارند این بذر به ثمره بنشیند. باید تا قبل از این که بذر جان بگیرد توطئه را در نطفه خفه کنند. در هر جایی که بحرانی وجود دارد یک پای توطئه فضولی های آمریکاست.

کشتن بی گناهان در هر جا دنیا محکوم است
وی همچنین با اشاره به حادثه لاس وگاس در آمریکا گفت: این حادثه ای است که خطیب جمعه نمی تواند از آن بگذرد؛ یک آدم آمده طبقه سی و دوم یک هتل 60 نفر را کشته و حدود 500 نفر را مجروح کرده است.
خاتمی اظهار داشت: ما سه حرف داریم؛ حرف اولمان این است که کشتن بی گناهان را در هر جای دنیا محکوم می کنیم چه در لاس وگاس، چه در یمن، چه در سوریه و یا بحرین باشد. نه این که با بشریت دوگانه برخورد کنید؛ آنجا محکوم اما اینجور یمن تبدیل به تلی از خاک شود. این همه انسان بیگناه کشته شوند و آقایان خم به ابرو نیاورند، این نفاق است.
وی افزود: دو؛ در خبرها این جمله آمده بود که 72 دقیقه این قاتل با آرامش چند خشاب عوض کرده و این همه آدم را کشته و مجروح کرده است. شما مقتدرید؟ 72 دقیقه ، دم از اقتدار می زنید و می گویید چنین و چنان ؟ از نیروی انتظامی ما یاد بگیرید قبل از این که توطئه ای صورت گیرد همین عزیزان نیروی انتظامی ما توطئه گر را سر جایش می نشانند.
خاتمی اظهار داشت: حرف سوم ما هم به مردم آمریکاست. به اینها می گوییم از دولتمردان و دولتزنان خود بخواهید به جای این که فضولی در کشورهای دیگر کنند ، اسلامی یا غیراسلامی، در هر جایی که بحران و شلوغی هست یک پای توطئه فضولی های آمریکاست. از مسوولانتان بخواهید بس کنند و به فکر کشورشان و امنیت شهروندانشان باشند.

ملت عاشورایی ایران دیگر روی ذلت نخواهد دید
وی همچنین با تشکر از حضور مردم ایران در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش گفت: زبان عاجز است از عزاداری باشکوه و باصفایی که شما ملت حسینی و عاشورایی به صحنه آوردید. دلم روشن است که این ملت عاشورایی و کربلایی با این روحیه به فضل خدا دیگر روی ذلت را نخواهد دید؛ ملتی که فرهنگ 'هیهات من الذله ' شان در جانشان نشسته به فضل خدا همیشه عزیز خواهد بود.
خاتمی گفت: راه درست را پیدا کردید. این سرمایه نفیس و ارزشمند را گذشتگان ما به نسل ما رساندند و لازم است تا ما این امانت را به آیندگان بسپاریم.

** تجلیل از شهید حججی تجلیل از تمام شهدای مدافع حرم و همه شهیدان بود

وی همچنین با تشکر از حضور مردم در آئین تودیع و تشییع پیکر شهید محسن حججی مدافع حرم گفت: این نماد بود؛ خانواده های معظم مدافعان حرم به این توجه داشته باشند که چگونه مردم در صحن جامع رضوی ، تهران، اصفهان و نجف آباد برای تودیعش آمده بودند و آن شکوه و عظمت را آفریدند. من معتقدم اگر فرصت بود و این پیکر پاک را به هر یک از شهرها و استان های کشور می بردند همین شکوه و عظمت ایجاد می شد.
وی افزود: تجلیل از شهید حججی تجلیل از تمام شهدای مدافع حرم و همه شهیدان بود. خدا خیرتان بدهد که در این عرصه هم خوش درخشیدید.

** نیروی انتظامی مایه آبرو و عزت نظام اسلامی است

وی همچنین در خصوص هفته نیروی انتظامی گفت: امروز نیز نماز جمعه مزین به حضور این عزیزان خدمتگزار است و حقیقت این است که نیروی انتظامی مایه آبرو و عزت نظام اسلامی است و این عزیزان در عرصه‌های مهم امنیت ساز حضوری قاطع و ستودنی دارند.
خاتمی تاکید کرد: در عرصه مقابله با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با مزاحمین نوامیس و مقابله با اراذل و اوباش کارهای بزرگی انجام داده‌اند و در منظر مردم ما قرار داده‌اند و مردم می‌بینند و از صمیم جان به فرزندان خدوم عرصه امنیت علاقه‌مند هستند.
وی افزود: امنیت زیربنای همه توسعه هاست؛ توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هیچ کدام از این ها بدون امنیت شکل نمی گیرد و این عزیزان، خدمتگزار این عرصه هستند.

پربیننده ترین خبرها