دلیل حمایت غرب از شاه اردن

دلیل حمایت غرب از شاه اردن
شنبه 5 فروردين 1391 - 10:27

يکي از رهبران جبهه عمل اسلامي اردن با انتقاد از ترديد و عدم جديت پادشاه در زمينه تغييرات و اصلاح واقعي و فراگير و مبارزه با فساد؛ معادلات متفاوت پادشاه و تأمين منافع غرب را دليل حمايت کشورهاي غربي از او دانست.

"باني رفايعه" روز شنبه در مصاحبه با شبكه العالم با اشاره به اينكه عوامل متفاوتي مانع انجام اصلاحات در كشور مي شود گفت: پادشاه به عنوان رأس هرم قدرت در اردن هنوز درباره انجام اصلاحات در كشور ترديد دارد، و برخلاف آنچه در زمينه اصلاحات در كشور اعلام مي كند عمل مي نمايد، و هيچ گونه جديتي در اين زمينه از او دیده نمي شود.

رفايعه افزود: به نظر مي رسد پادشاه معادلات متفاوتي دارد به همين دليل غرب و برخي از كشورهاي عربي از وي حمايت مي كنند.

وی خاطرنشان کرد: برخي نگران آن هستند اصلاحات در اردن باعث افزايش قدرت نيروهاي مردمي و به خطر افتادن منافع غرب، پادشاه و سلطه جویان شود.

رفایعه ادامه داد: اظهارات علني پادشاه يا مقامات اردنی صادقانه نيست، و هيچ گونه جديتي در زمينه اصلاحات به چشم نمي خورد. اين در حالي است كه مردم اردن و گروه‌های سياسي بر تحقق اصلاحات در كشور تأكيد دارند.

رفايعه اظهار داشت: جنبش مردمي روز به روز در حال گسترش است و سقف خواسته هاي مردم نيز در مقابل پادشاه افزايش يافته است. به طوري كه مردم امروزه وي و برخي از اطرافيان فاسدش را متهم مي كنند.

رفايعه تأكيد كرد: بيشتر مردم اردن بر اين باورند كه عامل فساد كنوني در اردن، نظام است. به همين دليل آنها بر ادامه شعارها و مبارزات مسالمت آميزشان تا زمان پيروزي و ريشه كن كردن فساد تأكيد دارند و در اين زمينه خستگي نمي شناسند.

از سوی دیگر "فارس الفايز" پژوهشگر اردنی در مصاحبه با شبکه العالم، اظهار داشت: این روزها از گوشه و كنار اردن صداهايي برای سرنگوني رژيم شنیده می شود.

الفایز افزود: رژيم هاي استبدادی عربي علاوه بر استفاده از روشهای پلیسی، از مانور، وقت كشي و فريب افكار عمومي براي دور زدن مطالبات مردمي استفاده مي كنند.

اين پژوهشگر اردني با اشاره به آغاز خيزش مردمي در اردن از سال 1989، و خاموش نشدن این حرکت، گفت: خواسته اصلي مردم اردن اصلاحات سياسي و اقتصادي و اجتماعي بود؛ اما اكنون مطالبات مردم فراتر رفته است، و مردم به جاي اصلاح، تغيير را خواستار هستند.



 

MKH-23-18:48

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها