هشدار مالکی درباره ماجراجویی کشورهای عربی

هشدار مالکی درباره ماجراجویی کشورهای عربی
چهارشنبه 9 فروردين 1391 - 11:53

نخست وزير عراق با تأکيد بر ضرورت حفظ همبستگي کشورهاي عربي، اين کشورها را از ورود به ماجراجويي و تکرار اشتباهات گذشته مانند حمله عراق به کويت، و متزلزل کردن انسجام عربي برحذر داشت.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "نوری مالکی" در نشست وزرای امورخارجه عرب در بغداد که بعنوان نشست مقدماتی برای اجلاس سران برگزار شد، تأکید کرد: دولتها باید از بازنگری در رفتارهای گذشته خود شرمسار نباشند.

مالکی در این نشست که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی کشورها در حق دیگران بدی کرده و اشتباهی مرتکب شده باشند؛ بنابراین باید در رفتارهایمان در سطح بین المللی بازنگری کنیم، تا در خصوص همکاری های راهبردی مشترک به توافق برسیم.

مالکی خاطرنشان کرد: همبستگی و انسجام کشورهای عربی متزلزل شده است؛ و همگی می دانند که این همبستگی با حمله عراق به کشور دوست و برادر کویت متزلزل شد.

وی ادامه داد: همگی دیدند که حمله به کشوری مانند کویت چگونه این انسجام را تحت تأثیر قرار داد؛ بنابراین چنین اشتباهاتی نباید تکرار شود، و نباید اجازه دهیم حتی یک گام در مسیر چنین ماجراجویی هایی برداشته شود، و به آینده همبستگی کشورهای عربی ضربه وارد شود.

نخست وزیر عراق گفت: ما نباید در منطقه و یا دنیا از صحنه کنار برویم، و یا دیگری را کنار بزنیم؛ این مسأله به راهبردهای آینده کشورها بستگی دارد، که امیدوارم بعنوان یکی از مسائل در این اجلاس بررسی و به سران ارایه شود.

ملتهای عربی ناراضی هستند

مالکی افزود: ملتهای عربی از عملکرد ما بعنوان دولتهای یا سازمانهای عربی راضی نیستند؛ انتظار می رود ما حضور بزرگتر و بهتر بین امتها و ملتها داشته باشیم.

مالکی امنیت را پایه ای برای ثبات، سازندگی و بازسازی و ایجاد فرصت دانست و گفت: باید یادآور شوم که ما در هزاره سوم قرار داریم، و تغییرات بزرگی در دنیا روی داده و روی خواهد داد .. بحران در بعضی از کشورهای عربی زمانی روی داد که برخی به جای دیگری تصمیم گیرنده شدند؛ و این امر گسترش یافت به صورتی که جنگها به نیابت از دیگران درگرفت.

مالکی ادامه داد: باید به خواست ملتها احترام بگذاریم، چالشهایی در این قرن وجود دارد که امیدوارم بدانیم چگونه با آنها روبرو شویم؛ نباید با اقدامات امنیتی و تحریم و قطع روابط با این چالشها روبرو شویم، بلکه باید با طرفهای مقابل در ساختن آینده این جهان مشارکت کنیم، و مانع از آن شویم که کشورها و ملتهایمان صحنه درگیری ها و منازعات برای منافع باشد.

مالکی تأکید کرد: باید طبق منافع مشترکمان با کل دنیا مثبت برخورد کنیم، البته با توجه به احترام متقابل و حفظ حقوق همگان.

مالکی گفت: چالشهای این قرن، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، و اقتصادی است و همه این مسائل در نشست وزرای خارجه و سران عرب بررسی خواهد شد.

تروریسم، آفت خطرناک کشورها

مالکی خاطرنشان کرد: آفت خطرناکی که ملتها و امنیت و ثبات کشورها را تهدید می کند تروریسم است .. تروریسم مذهب، دین و قومیت ندارد، و مراکز ثبات کشورهای مختلف را هدف قرار داده است.

وی افزود: تروریسم فقط به عراق ضربه نزده است، بلکه به هر منطقه ای که در آن ضعف امنیتی وجود داشته باشد حمله می کند؛ بنابراین باید همکاری های امنیتی مشترکی برای مقابله با این پدیده وجود داشته باشد.

 

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها