اعتراض دیدبان حقوق بشر به بازداشتها در عربستان

اعتراض دیدبان حقوق بشر به بازداشتها در عربستان
پنج‌شنبه 10 فروردين 1391 - 06:56

سازمان ديدبان حقوق بشر از عربستان سعودي خواست به بازداشت مخالفان و کساني که به صورت مسالمت آميز به بيان عقايد خود مي پردازند، پايان دهد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "ساره لیا ویتسن" مدیر اجرایی اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: عربستان سعودی در حال افزایش اقدامات خود در مجازات کسانی است که خواستار اصلاح ، دمکراسی و رعایت حقوق بشر هستند.

وی تأکید کرد: مسئولان سعودی به جای ممنوع کردن سفر فعالان و بازداشت آنها برای مدتهای طولانی، به حقوق بشر و آزادی بیان، احترام بگذارد.

مسئولان سعودی در مارس گذشته مانع از سفر "محمد فهد القحطانی" و "ولید ابوالخیر" دو فعال عربستانی شدند.

ابوالخیر موسس صفحه اینترنتی حقوق بشر در عربستان به نام "مرصد" است. وی قرار بود بیست و سوم مارس برای شرکت در کنفرانس رهبران دمکراسی به آمریکا سفر کند، که دادستانی ریاض سفر او را به خارج از کشور ممنوع کرد.

القحطانی، استاد دانشگاه و رییس و مؤسس جمعیت حقوق مدنی و سیاسی عربستان است که با موافقت مسئولان سعودی ایجاد شده.

این جمعیت در فوریه گذشته بیش از 36 مورد شکایت علیه دستگاه امنیتی وزارت کشور ، در ارتباط با بازداشت و شکنجه افراد، به دستگاه قضایی سعودی داد.

دادستانی سعودی از نهادهای وابسته به وزارت کشور است. در عربستان نیز قانون جنایی تدوین شده وجود ندارد به همین دلیل دادستانی و قضات می توانند با تفسیر خودشان از شریعت، حکم صادر کنند.

دستگاه های امنیتی سعودی از سال 2011 حملات خود علیه فعالان و بویژه مناطق شیعه نشین را افزایش داده، به صورتی که تا کنون صدها نفر در مناطق شرقی این کشور بازداشت شده، و چند نفر نیز به ضرب گلوله کشته شده اند.

ساره لیا ویتسن تأکید کرد: تا هنگامی که عربستان سعودی به نقض حقوق بشر ادامه می دهد، و انتقادی از این مسأله صورت نمی گیرد؛ فعالان و قربانیان شکنجه در این کشور بهای بی توجهی به این مسائل را می پردازند.

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها