در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق؛

جهانگیری: عراق به خوبی توانست تجزیه طلبان را نامکام بگذارد / العبادی: همه پرسی جدایی کردستان باید لغو شود نه تعلیق

جهانگیری: عراق به خوبی توانست تجزیه طلبان را نامکام بگذارد / العبادی: همه پرسی جدایی کردستان باید لغو شود نه تعلیق
پنج‌شنبه 4 آبان 1396 - 11:14

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور ایران بر اهمیت روابط بین دو کشور در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و ضرورت جایگزینی توسعه در منطقه به جای درگیری تأکید کرد.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار العالم در عراق در این بیانیه آمده است که حیدر العبادی، در دیدار رسمی با اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور ایران بر ضرورت تقویت همکاری دو جانبه و تأثیر به سزای آن بر امنیت و ثبات منطقه تأکید کرد و گفت که کشورش خواستار توسعه منطقه به جای اختلافات و منازعات بین کشورهای منطقه است.

العبادی در این دیدار همچنین تأکید کرد که امروز عملیات آزادسازی آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش آغاز می شود و ما از نیروهای مسلح خواسته ایم دست یاری به سوی شهروندان دراز کنند.

وی با رد طرح جذب عناصر داعش گفت که ما تصمیم به نابودی کامل این گروه گرفته ایم زیرا بقای آنها برای همه خطرناک است.

وی درباره همه پرسی اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد که این همه پرسی در شرایطی انجام شد که عراق درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش بود و همه نیروها در مقابل این گروه متحد شده بودند.

وی تصریح کرد: ما در آن زمان درباره هر گونه اقدام بی ثمر در این خصوص هشدار داده بودیم و اکنون تدابیر و اقدامات قانونی خود در بسط حاکمیت دولت مرکزی بر این منطقه را پیروزی برای همه طرف ها در عراق می دانیم و استراتژی ما هم بسط حاکمیت دولت مرکزی بر این مناطق است و جز به لغو این همه پرسی و پایبندی به قانون اساسی رضایت نمی دهیم.

حيدر العبادی پيشنهاد حکومت محلي کردستان عراق را براي تعليق نتايج همه پرسي در اين منطقه رد و درخواست کرد نتايج همه پرسی لغو شود

در این دیدار اسحاق جهانگیری نیز ضمن استقبال از طرح تقویت همکاری بین دو کشور پیروزی نیروهای عراقی در جنگ با گروه تروریستی داعش و آزادسازی شهرهای عراق از اشغال تروریست ها و نیز حفظ وحدت و حاکمیت عراق را به حیدر العبادی تبریک گفت و تصریح کرد که ایران به کمک خود برای بازسازی عراق ادامه می دهد.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ریشه در مشترکات فراوان تاریخی، تمدنی، دینی و فرهنگی دارد و ما به عنوان مسئولین دو کشور باید برای توسعه روابط تلاش کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه خوشحال هستیم که دولت عراق توانسته موضوع تجزیه خاک این کشور را ناکام گذارد، از مسئله جدایی طلبی و همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق به عنوان فتنه‌ای بزرگ یاد کرد که می‌توانست به سایر کشورهای منطقه نیز منتقل شود اما خوشبختانه این موضوع به صورت مدبرانه در عراق حل و فصل شد. 

وی در ادامه به ایام اربعین حسینی نیز اشاره و ضمن قدردانی از اهتمام ویژه مقامات عراق برای میزبانی از زوار حسینی، گفت: در ایام اربعین با موج گسترده ای از عاشقان امام حسین (ع) روبرو هستیم و خوشبختانه در این سالها هماهنگی های خوبی برای میزبانی از زائران وجود داشته است. 

جهانگیری افزود: در ایران نیز ستادی برای انجام هماهنگی های لازم در وزارت کشور ایجاد شده و وزارتخانه های مرتبط نیز در این ستاد عضویت دارند و ایران آمادگی دارد در کنار دولت عراق اقدامات لازم را برای میزبانی هر چه بهتر از زوار امام حسین (ع) انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: منطقه ما در شرایط ویژه ای قرار گرفته و امیدوارم که مسئله سوریه نیز به نحو مطلوب حل و فصل شود و مذاکرات آستانه و ژنو به نتایج مطلوب منجر گردد.

وی روابط دو جانبه تهران ـ بغداد در بخش سیاسی، امنیتی و دفاعی را روابطی عالی توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور مثال زدنی است اما متاسفانه سطح مناسبات اقتصادی فیمابین آن گونه که انتظار می رود پیشرفت نکرده و روابط اقتصادی باید جدی تر و با اراده بیشتر پیگیری شود تا شاهد اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.

جهانگیری روابط بانکی ایران و عراق را ضعیف دانست و افزود: علیرغم مذاکرات چندین باره میان مسئولین بانک مرکزی دو کشور، متاسفانه هنوز روابط بانکی در سطح پایینی قرار دارد و توافقات صورت گرفته هنوز بطور کامل عملیاتی نشده است.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های نفت، گاز تاکید کرد و گفت: راه آهن شلمچه - بصره نیز باید هر چه زودتر تکمیل شود تا راه آهن سراسری ایران به عراق متصل گردد. 

وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش روابط تجاری اظهار داشت: دو کشور باید به سمت تجارت آزاد حرکت کنند و ایران آمادگی دارد که بخش خصوصی خود را برای سرمایه گذاری در عراق تشویق نماید.

در این دیدار وزرای هر دو هیئت درباره مهمترین موضوع های مطرح شده در ارتباط با نفت و انرژی و آب و تبادل تجاری و گردشگری و غیره با هم مذاکره کردند.

208

پربیننده ترین خبرها