بغداد پاسخ اقدام خصمانه قطر را مي دهد

بغداد پاسخ اقدام خصمانه قطر را مي دهد
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 13:05

بغداد (العالم) ـ عضو ائتلاف دولت قانون اقدام خصمانه قطر در پناه دادن به معاون تحت تعقيب رييس جمهور عراق را خطرناك توصيف و خاطرنشان كرد: عراق هرگز در مقابل اين عمل سكوت نخواهد كرد.

عدنان سراج نماينده مجلس عراق دوشنبه در گفت وگوي تلفني با شبكه خبري العالم تصريح كرد: قضيه طارق الهاشمي معاون نخست وزير عراق جنبه هاي مختلفي دارد به طوري كه مسوولان منطقه كردستان به جنبه قانوني تعقيب قضايي وي اعتراض داشتند و بر اين باور بودند كه اين قضيه سياسي است.

وي گفت: مقامات اين منطقه مي بايست جنبه اخلاقي و ملي را رعايت مي كردند زيرا براساس اصول اخلاقي و ملي فراري دادن يك متهم كار اشتباهي است.
 
سراج با اظهار شگفتي از بيانيه هاي صادره از فرودگاه هاي اربيل و سليمانيه مبني بر عدم خروج الهاشمي از طريق اين دو فرودگاه تصريح كرد: در اين صورت هاشمي چگونه از عراق خارج شده است و چرا قضيه را اين گونه مبهم و پيچيده مي كنند؟

اين شخصيت سياسي عراق، مسئولان منطقه كردستان را به لحاظ قانوني و تكليف ملي در اين زمينه مسوول دانست.

عضو ائتلاف دولت قانون به رياست نوري مالكي، ادعاي مسوولان منطقه كردستان مبني بر تلاش دولت مركزي براي اتهام به كردها در قضيه الهاشمي را رد و خاطرنشان كرد: كردها خودشان وارد اين ورطه شدند و مي بايست راه خروجي بهتر از اين سناريو كه براي طارق الهاشمي تهيه كرده اند، مي يافتند.

وي درباره اين كه طارق الهاشمي تا چه ميزان به برگه اي براي بازي قطر در روند سياسي تبديل خواهد شد، تأكيد كرد: وي از دير باز و زمان ورود به روند سياسي عراق برگه قطر و عربستان بوده است.

سراج  گفت: الهاشمي يك سياستمدار كاملا فرقه گرا است و همواره پيروان فرقه هاي ديگر را متهم مي كرد. همچنين همانگونه كه در اعترافات محافظانش به چشم مي خورد وي و افرادش در زمينه تحريك فتنه هاي مذهبي بسيار دخالت داشتند به طوري كه وي پيروان مذاهب و گروههاي ديگر را با اسامي بسيار زشت و فرقه گرايانه خطاب مي كرد.
وي تأكيد كرد: قطر به روش بسيار خطرناك و نامتعارفي در روابط بين اعراب و كشورهاي عربي دخالت مي كند به طوري كه از فتنه فرقه اي در منطقه ميان همه گروه هاي مذهبي اعم از شيعه و سني به طور گسترده حمايت مي كند.

سراج افزود: همچنين قطر تلاش مي كند تا در طرح امريكا و رژيم صهيونيستي با هدف تحريك فتنه مذهبي و تحت فشار قرار دادن ايران به طور غير مستقيم نقش داشته باشد.

اين شخصيت سياسي عراقي اظهار داشت: قطر اعلام كرده است كه از اهل سنت حمايت مي كند. اين در حالي است كه اهل سنت از آنها برائت مي جويند. زيرا زيان ادعاهاي قطر مبني بر حمايت از اهل سنت قبل از هر كسي به خود آنها بازمي گردد چون عراقي ها اعم از سني و شيعه نيازي به ادعاهاي عربستان در گذشته و امروز قطر مبني بر حمايت از آنها ندارند.

وي افزود: اين كشورها به جاي اين اقدام بايد از اقليت هاي موجود در قطر حمايت كنند و در هنگام اظهارنظرشان درباره مسائل كشورهايي مانند سوريه، ليبي و عراق به اندازه حجم كشور كوچكشان اظهار نظر كنند.

سراج تأكيد كرد: اقدام اخير قطر در پناه دادن به الهاشمي بسيار خطرناك است و به طور مستقيم به زيان عراق است و بغداد در برابر اين اقدام بي واكنش نخواهد بود.
MO - 1 - 23:48

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها