حملات هوايی به شهر درنه ليبی دست كم 15 كشته به جا گذاشت

حملات هوايی به شهر درنه ليبی دست كم 15 كشته به جا گذاشت
سه شنبه 9 آبان 1396 - 05:43

منابع بیمارستانی و شاهدان خبر دادند در حملات هوایی شامگاه دوشنبه به شهر درنه در شرق لیبی دست کم 15 نفر از جمله چند زن و کودک کشته شدند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز از طرابلس، گروه موسوم به ارتش ملی لیبی در شرق این کشور شهر درنه را از مدتها پیش محاصره کرده و حملاتی هوایی را به آن انجام می دهد.  
مسئولان نظامی از توضیح درباره این حمله خودداری کردند.  
ساکنان گفتند حملات امروز حدود یک ساعت ادامه داشت و محله الظهر الحمر در جنوب درنه و منطقه الفتایح الجبلیه را که حدود 20 کیلومتر از این شهر فاصله دارد هدف قرار داد.  
یک منبع بیمارستانی گفت در این حمله دست کم 17 نفر نیز زخمی شدند و به نظر می رسد همه قربانیان از غیرنظامیان هستند.  
درنه شهری ساحلی در حدود 265 کیلومتری غرب مرز مصر است.  این شهر در کنترل ائتلافی از تکفیریهای تندرو و مخالفان سابق است که به نام شورای مشورتی مجاهدین درنه شناخته می شود.  
(گروه تکفیری صهیونیستی) داعش اواخر سال 2014 درنه را اشغال کرد اما شورای مشورتی مجاهدان درنه توانست یک سال بعد آنها را بیرون براند.   
ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر ، یکی از چند گروه رقیب بر سر قدرت در لیبی است که از زمان قیام مردمی در سال 2011 علیه حکومت معمر قذافی که چهار دهه طول کشیده بود آغاز شده است. 
پس از آنکه حفتر در حمله ای که سه سال علیه ائتلافی مشابه در بنغازی در فاصله 350 کیلومتری غرب درنه طول کشید پیروز شد به طرف این شهر حرکت کرد.  
ارتش ملی لیبی حملات هوایی را به درنه انجام می دهد و ژوئیه گذشته یکی از هواپیماهای آن سرنگون و در پی آن خلبان آن کشته شد.  ارتش ملی لیبی پس از آن ، شهر درنه را محاصره کرد.  
هماهنگ کننده امور بشر دوستانه در لیبی چند ماه پیش درباره گزارشها در خصوص کمبود شدید نیازهای اساسی از جمله تجهیزات پزشکی که جان انسانها را نجات می دهد ابراز نگرانی کرد و دولت وفاق ملی لیبی که سازمان ملل متحد در طرابلس از آن حمایت می کند از همه طرفها تسهیل راههای تامین نیازهای شهروندان را خواستار شد.   
ارتش ملی لیبی با پارلمان و دولتی که مقر آنها در شرق لیبی است و تعامل با دولت وفاق ملی را رد می کنند همپیمان است.  
حفتر و فایز سراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی اواخر ژوئیه گذشته در پاریس در چارچوب تلاشها برای میانجی گری به منظور حل مسالمت آمیز بحران لیبی دیدار کردند.  
در این دیدار آتش بس در لیبی به جز در موارد عملیات مبارزه با تروریسم اعلام شد.  ارتش ملی لیبی معمولا رقبای خود را تروریست توصیف می کند.  
لیبی در چهار دهه حکومت دیکتاتوری معمر قذافی که در سال 2011 در جریان اعتراض های داخلی مورد حمایت ناتو کشته شد قانون اساسی نداشت. 
لیبی در سال 2014 کارگروهی متشکل از شصت نفر را برای تهیه پیش نویس قانون اساسی این کشور تشکیل داد هرچند شرکت مردم در همه پرسی مربوط به آن به دلیل ضعف دولت مرکزی این کشور در زمینه حفظ نظم در سایه ناآرامی های داخلی امکان پذیر نبود. 
دولت وفاق ملی سراج که در نتیجه حمایت ها و مذاکرات سازمان ملل تشکیل شد با مشکلات بسیاری برای اعمال حاکمیت خود بر تمام مناطق لیبی مواجه بوده است و از سوی دولت رقیب دیگر در شرق این کشور به رسمیت شناخته نمی شود.    
درنه تاریخی پرتنش دارد و افراد مسلح داعش اواخر سال 2014 توانستند آن را اشغال کنند اما پس از آن توسط شورای مشورتی مجاهدان درنه بیرون رانده شدند.   
از آن زمان نیروهای طرفدار ارتش ملی لیبی محاصره این شهر را تشدید کردند و حتی پیش از تشدید محاصره عرضه مواد غذایی و پزشکی و خدمات مالی متوقف شد.   
ارتش ملی لیبی می گوید اهدافی را در اطراف درنه که آنها را انبار مهمات تشخیص می دهد هدف قرار می دهد و خود را برای حملات هوایی بیشتر در صورتی که تلاشهای دستیابی به صلح با سران محلی به شکست منجر شود آماده می کند.  
این شهر مه گذشته مورد حملات هوایی مصر قرار گرفته بود.  مصر اعلام کرد به حمله ای که مسیحیان را در خاک این کشور هدف قرار داده است پاسخ داده است اما داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.  
حفتر که بسیاری او را شخصیتی می دانند که برای به دست گرفتن زمام قدرت در سراسر لیبی تلاش می کنند از حمایت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و همچنین امارات عربی متحده برخوردار است.   
بسیاری از فرستاده های غربی که در ماههای اخیر با حفتر دیدار کرده اند می گویند او باید جزئی از هر راه حل منازعه در لیبی باشد.   
دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس برای گسترش نفوذ خود تلاش می کند اما با مقاومت برخی از گروههای رقیب مسلح که مورد حمایت گروههای سیاسی رقیب قرار دارند مواجه است.   

پربیننده ترین خبرها