رکورد تولید تریاک در افغانستان شکسته شد

رکورد تولید تریاک در افغانستان شکسته شد
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 21:38

رکورد تولید تریاک در افغانستان، بنابر اعلام دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سال جاری میلادی شکسته شد.

العالم ـ آسیا

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با انتشار گزارش نتیجه تحقیقات سالانه خود در مورد تریاک افغانستان، میزان رشد تولید تریاک در این کشور را ۸۷ درصد نسبت به سال گذشته برآورد کرده و دلیل آن را گسترش سریع زمین‌های زیر کشت خشخاش ذکر کرده است.

به گزارش یورو نیوز، این دفتر همچنین میزان تولید دانه‌های خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۹۰۰ تن برآورد کرده است. خشخاش منبع اصلی تولید هروئین است.

نقش گروه‌های تروریستی

سازمان ملل در گزارش خود می‌ افزاید گروه‌های تروریستی با افزایش فعالیت خود در افغانستان بخش مهمی از نیاز مالی شان را از طریق تولید و فروش هروئین ارزان قیمت تأمین می‌کنند که ارزانی این ماده مخدر خود باعث افزایش تعداد مصرف‌کنندگان آن در سرتاسر جهان شده است.

سازمان ملل در گزارش سال پیش هشدار داده بود که ناتوانی دولت افغانستان در تأمین امنیت بسیاری از مناطق این کشور مانعی بر سر تلاش‌ها برای حذف تولید هروئین خواهد بود. 

این در حالی است که آمریکا هدف خود از ورود به افغانستان در سال ۲۰۰۱ علاوه بر جنگ با طالبان، مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر در این کشور اعلام کرده بود در حالی از زمان ورود آمریکا به این کشور میزان کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان بسیار بیشتر از قبل شده است.

حمایت آمریکا از تجارت مواد مخدر در افغانستان

درهمین خصوص سرگئی لاوروف وزیر خاجه روسیه در نشست خبری سالانه این وزارتخانه  از امریکا و ناتو خواست به قاچاق هروئین و تجارت مواد مخدر در افغانستان پایان دهند. به گفته لاوروف امریکا و ناتو از کشت، تولید و قاچاق هروئین در افغانستان حمایت می‌کند.

افزایش زمین‌های زیر کشت خشخاش

در گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد آمده است، در سال جاری مسئولان محلی در ولایات افغانستان توانستند در حدود ۷۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را از زیر کشت خشخاش بیرون آورند که این مساحت بیش از دو برابر سال گذشته است.

سازمان ملل با ذکر این نکته در عین حال می‌گوید سطح زمین‌های زیر کشت این محصول در افغانستان امسال مجموعا ۶۰ درصد افزایش داشته و به رکورد ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است. بیشترین رشد سطوح زیر کشت در نواحی جنوبی و شمال شرق افغانستان به ثبت رسیده است.

افزایش برداشت

گزارش سازمان ملل همچنین از افزایش میانگین برداشت در هکتار به میزان ۱۵ درصد در سال جاری حکایت می‌کند.

از نظر پولی، ارزش تریاک در مزرعه با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش، به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است که این میزان معادل ۷ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی افغانستان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها