روسیه: نیروهای آمریکایی در سوریه مانند اشغالگران رفتار می کنند

روسیه: نیروهای آمریکایی در سوریه مانند اشغالگران رفتار می کنند
جمعه 26 آبان 1396 - 11:09

وزارت امور خارجه روسیه با رد سخنان وزیر دفاع آمریکا که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را قانونی خوانده بود، اعلام کرد: نیروهای نظامی آمریکا در سوریه که برخلاف میل دولت این کشور حضور دارند، در واقع مانند اشغالگران رفتار می کنند.

العالم ـ سوریه

جان متیس، وزیر دفاع آمریکا، به تازگی مدعی شد که سازمان ملل به واشنگتن اجازه اعزام نیروهای خود به سوریه را داده زیرا قطعنامه ای را علیه گروه تروریستی داعش صادر کرده است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل براساس منشور این سازمان تنها نهادی است که می تواند درباره استفاده نیروی نظامی توسط جامعه جهانی تصمیم گیری کند.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از زاخارووا نوشت: شورای امنیت به آمریکا مجوز حضور نظامی در سوریه نداده است. علاوه بر آن نیروهای آمریکایی برخلاف میل دولت قانونی سوریه، در این کشور حضور دارند و در واقع مانند نیروهای اشغالگر رفتار می کنند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا بارها گفته است که تنها هدف این کشور در سوریه نابودی گروه تروریستی داعش است. به نظر ما این سخنان به آن معنی است که پس از نابودی کانون تروریستی در سوریه که زمان آن نزدیک شده است، نیروهای آمریکایی باید این کشور را ترک کنند.
زاخارووا ادامه داد: اما وزیر دفاع امریکا در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرده که نیروهای آمریکایی تا دستیابی به پیشرفت در روند حل و فصل سیاسی سوریه از این کشور خارج نخواهند شد. این سوال پیش می آید که آیا بین پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا تماس وجود دارد؟
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: چه کسی و چگونه کامل بودن این روند (حل و فصل سیاسی سوریه) را مشخص می کند؟ ساز وکار برای سنجش کافی بودن روند حل و فصل سیاسی کجا قرار دارد؟ چنین به نظر می رسد که آمریکا می خواهد چنین اجازه ای را برای خود محفوظ دارد تا هر قدر که می خواهد بخشی از خاک سوریه را تحت کنترل خود داشته باشد.
وی نتیجه گیری کرد: هدفی که در این چارچوب درنظر گرفته می شود دستیابی به نتایج برای حل و فصل مسائل سوریه با استفاده از زور است.
در پی سخنان وزیر دفاع آمریکا که حضور نظامیان این کشور در سوریه را با مجوز سازمان ملل خواند، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز قانونی بودن حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را ادعای بی پایه و اساس عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روز پنجشنبه به نقل از لاوروف نوشت: ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه نیروهای این کشور در سوریه بر مبنای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قانونی هستند، بی اساس است.
وزیر خارجه روسیه گفت: در پی این سخنان وزیر دفاع آمریکا،با وزارت خارجه این کشور تماس گرفته و از آنها سووال کردیم که منظورشان کدام تصمیم سازمان ملل است که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را قانونی کرده است.
وی ادامه داد: پاسخ طرف آمریکایی به این سووال قانع کننده نبود و مشخص بود که فرد پاسخ دهنده بی اساس بودن حضور قانونی نیروهای آمریکایی در سوریه را درک می کرد.
لاوروف یادآورشد: گفت وگو با طرف آمریکایی در این مورد ادامه دارد.
به گزارش رسانه ها، 500 نظامی آمریکایی به صورت غیرقانونی و بدون اجازه دولت سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد خاک این کشور شده اند. هدف اصلی واشنگتن این است که از این نیروها در توطئه های خود برای برهم زدن ثبات سوریه استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها